چکیده:
این پژوهش، کاربردی و روش تحقیق آن کمی است. در این پژوهش در مرحله اول پس از جمع آوری عوامل
مورد نظر (عدم توجه به آمیخته بازاریابی، کنسرسیوم تولیدی صادراتی و برندسازی در فرش دستباف ترکمن)
از طریق مطالعه پیشینه، و روش کمی پرسشنامه جهت جمع آوری داده های لازم و استخراج نهایی عوامل اساسی موثر استفاده شده است. پس از تنظیم و جمع آوری پرسشنامه محقق ساخته، داده های گردآوری شده وارد شد و با استفاده از رو شهای مختلف آمار SPSS نرم افزار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای سنجش میزان اهمیت هریک از عوامل و مولفه های پرسشنامه، از مقیاس پنج امتیازی لیکرت استفاده شده است که دارای مقیاس های ترتیبی بوده و با تعیین عدد از 1 تا 5 به این گزینه ها، این داده ها به اعداد کمی تبدیل میشوند. داده های جمع آوری شده در این پژوهش، دربازه زمانی مهرماه
1389 تا شهریور ماه 1390 و مکان اجرای پژوهش، استان گلستان است. جامعه آماری این پژوهش شامل پنج گروه افراد است: الف( صاحبنظران و کارشناسان؛ یعنی کسانی که از مسیر کار و ممارست با امور مدیریتی، کارشناسی، علمی و پژوهشی فرش، جزء صاحبنظران، خبرگان و کارشناسان فرش تلقی م یشوند. ب( صادرکنندگان؛ کسانی که عمده فروش فرش دستباف میباشند. ج( واردکنندگان؛ کسانی که فرش دستباف ایرانی را از ایران به یکی از کشورهای هدف وارد م یکنند. د( فروشندگان؛ کسانی که در قالب خرده فروشی و تک فروشی، فرش دستباف را به مصر فکننده نهایی م یفروشند. ر( بافندگان؛ کلیه افراد حقیقی و حقوقی که به صورت کارگاهی یا خانگی)تک بافی(، شهری یا روستایی به تولید و بافت فرش مشغول می باشند. روش تعیین حجم نمونه برای چهارگروه اول از روش کامل جامعه نمون هگیری و برای
گروه پنجم )بافندگان(، با استفاده از جدول مورگان و روش نمون هگیری تصادفی ساده گزینش شده است. بر این اساس، حجم نمونه 406 نفر از پنج گروه آماری با توزیعی متناسب و متوازن در نظر گرفته شده است که
با پیگیر یهای به عمل آمده و اطلا ع رسانی در خصوص اهداف پژوهش، تمامی پرسشنامه های توزیع شده، تکمیل و عودت شده است. ضریب آلفای کرونباخ 93% بوده، از آزمون فریدمن برای رتب هبندی )اولویت بندی( متغیرها و از آزمون دوجمله ای برای تا یید یا رد فرضیات تحقیق، استفاده شده است. نتایج به دست آمده بیانگر این مطلب است که تمامی فرضیات و محتوای آنها در تولید صادراتی فرش دستباف ترکمن از اهمیت برخوردار بوده اند و از بین آنها پتانسیل بالای استان در تولید فرش دستباف به عنوان نقطه قوت و عدم توجه به آمیخته بازاریابی، عدم وجود کنسرسیوم تولیدی صادراتی فرش در استان و عدم توجه به برندسازی، به عنوان تهدید شناسایی گردید که نیازمند توجه ویژه مدیران و برنام هریزان استانی و شرک تهای صادرکننده است. در پایان تحقیق، ضمن ارائه تفصیلی نتایج و یافته ها، موارد مذکور جمع بندی شده و پیشنهادات کاربردی مرتبط با آن برای مدیران و کارشناسان و نیز ادامه و پیگیری تحقیقات مشابه در آینده ارائه شده است.
The present study is an applied research using quantitative method. In the first step، the intended factors of marketing mix، production-export consortium and branding of Turkman carpet were studied in existing literature، and then، the quantitative method of questionnaire was used for collecting needed data and extracting basic factors. The questionnaire was prepared by the researcher. After gathering the questionnaires، the collected data were put in the SPSS software and were analyzed through various methods of inferential statistics. For measuring the significance of each component of the questionnaire، the five-point Likert scale، which has ordinal scales، was used to measure the factors and convert them to quantitative data، with giving each factor a number from 1 to 5. The data of the research was collected in a period from October of 2010 to September 2011، and the research was conducted in Golestan province. The population was constituted of five groups: 1. experts، who became expert in managing، scientific and research affairs related to carpet through working in this field; 2. exporters، who sell hand-woven carpets wholesale; 3. importers، who import Iranian hand-woven carpets from Iran into the target countries; 4. retailers، who sell the carpet to the consumers; and 5. weavers، consisting of all real or legal people who produce carpets in workshops or at homes، in cities or villages. For selecting the sample subjects from the first four groups، simple random sampling method was used; and the sample subjects of the fifth groups were selected through the Morgan table and simple random sampling. Therefore، 406 subjects were selected as samples with a balanced and appropriate proportion. By following up the project and informing about the research''s goals، all questionnaires were filled out and delivered to the researcher. The Chronbach''s coefficient alpha was 93%، and for prioritizing the variables، the Friedman test، and for supporting or rejecting the hypotheses، the binomial test was used. The conclusions show that all hypotheses were significant in export of Turkman hand-woven carpets. Among the hypotheses، the great potential of the province in producing hand-woven carpets was a strong point، and lack of attention to marketing mix، absence of a production- export consortium، and lack of attention to branding were of weak points، which need the especial attention of the provincial and export companies'' managers and planners. At the end، besides presenting detailed conclusions and findings، the mentioned issues were summarized، and applicable suggestions were offered to the managers and experts، and also future similar researches.