خلاصه ماشینی:
"اهمیت رسالت رسالت یک سازمان،شرحی است غیرقابل اندازهگیری از هدفها15،نگرشها16و گرایشها17و هر سازمانی به دلایل زیر نیازمند تعیین رسالت خود است: اطمینان از اتفاق آرا در خصوص منظور و مقصود سازمان انگیزش در منابع انسانی سازمان تعیین چارچوبی برای تخصیص منابع محدود کردن دامنهء فعالیتهای سازمان تسهیل هدفگذاری و تعیین چارچوبی برای مسئولیتها و وظایف تعیین چارچوبی برای ارزیابی و کنترل (1994-Pearce) همچنین،بزعم سالونر،وظایف بیانیه رسالت یک سازمان بصورت زیر است: روشن کردن هدفها کاهش فعالیتهای مخالف با منظور و مقصود سازمان همخوانی بین دیدگاهای18رهبران سازمان با استراتژیهای سازمان -اعلام ارزشها،آرمان و منظور و مقصود و هدفهای کلان سازمان به افراد،مؤسسات و سازمانهای بیرونی -اعلام تواناییها و ارزشهای شرکت برای تأثیرگذاری بر روی مشتریان،تأمینکنندگان19و کارکنان (2001-Saloner) .
یک سازمان به صورت زیر است: مشتریان کالاها و خدمات بازارها(از نظر جغرافیایی) فنآوری توجه به بقاء،رشد و سودآوری فلسفه وجودی(شامل باورها،ارزشها،اصول اخلاقی و آرزوها) برداشت از خود29(عامل تمایز یک سازمان از سایر سازمانها و مزیتهای رقابتی عمدهء آن) توجه به افکار عمومی (1994-Peaece) توجه به کارکنان (1997-David) فرآیند تدوین رسالت بطور خلاصه،رسالت یک شرکت باید محصولات،بازارها و تکنولوژی آن شرکت را توصیف کرده و بازتابی از ارزشها و و اولویتهای تصمیمگیرندگان استراتژیک شرکت باشد (1994 -Pearce) ."