چکیده:
هدف از پژوهش حاضر آسیب شناسی چگونگی نقد متون علوم انسانی در کشور از نگاه پارهای استادان و منتقدان این حوزه بوده است. بدین منظور نمونه ای از داوران حوزه علوم انسانی که در زمینه نقد کتاب با «شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی» همکاری داشتند به صورت در دسترس انتخاب و ابزار سنجش در اختیار آنان قرار گرفت. این ابزار بر اساس تجربههای چندساله بوسیله محقّق ساخته و تنظیم شده بود. نتایج نشان داد مهمترین آسیبهای نقد کتب علوم انسانی در شورای مذکور مربوط به کارکرد ساختاری گروهها است از قبیل ناکاملبودن جامعیت گروهها؛ عدم شناسایی استادان توانمند در سطح کشور و نقص در حلقه داوران. در پایان، بر اساس این نتایج، پیشنهادهایی کاربردی و راهبردی در جهت ترویج نقد در حوزه علوم انسانی کشور ارائه شده است.
The purpose of this study was the pathology of text criticism in the humanities in the country from the view of some scholars and critics in this field. For this purpose، a sample of referees in the field of humanities was selected who had cooperation with the literature review and humanities books Council in the review of books and assessment tools were available for them.
These tools were built and set based on the several year experience of the researcher. The results showed that the most important damages of humanities book criticism in mentioned Council is related to structural function of groups، such as incomplete groups، comprehensiveness; lack of identification of empower professors in the country and defects in the referees، ring. Finally، practical suggestions and strategies are provided based on these results in order to promore criticism in the field of humanities in the country.
خلاصه ماشینی:
٢. روش هدف از پژوهش حاضر آسیب شناسی نقد متون در حوزه علوم انسانی از نگـاه داوران ایـن حوزه بوده که با شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی (به عنوان مهمترین مرجـع نقـد علمی این متون در حوزه علوم انسانی کشور ) همکـاری داشـته انـد و از ایـن رو جامعـه پژوهش حاضر از این دسته استادان و پژوهشگران که در سال ١٣٩٠ به عنوان داور کتب بـا گروه های تخصصی شورا همکاری داشته اند انتخاب شده اند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٢ نشان می دهد مهمترین آسیب های نقد متون علوم انسانی از نظر داوران بـه ترتیب اهمیت عبارتند از: تمایل گروه به ثبات اعضاء، ارتباط ضعیف دبیـران بـا داوران ، عـدم پوشش کامل دانشگاه های تهران برای عضویت در گروه های شورا، گله مندی داوران از نحـوه پیگیری بعضی دبیران ، منحصر شدن داوری های گروه ها به کتب دانشـگاهی ، ضـعف ارتبـاط گروه ها با حوزه های علمیه ، عدم شناسایی استادان توانـا در سـطح کشـور، پوشـش ضـعیف گرایش های تخصصی اعضای گروه ها، اخذ دیرهنگام داوری ها توسط دبیران ، ناآشنایی داوران با نحوه پر کردن فرم داوری ، تناقض بین امتیازات کسب شده از طریق فرم داوری کتاب و فرم تهیۀ مقاله استخراجی ، ضرورت پیگیری نتایج داوری ها توسط اعضای گروه ها (برای کمک به دبیران )، ضعف در روابط گروه ها با دانشگاه ها، و ضعف فـرم داوری از لحـاظ علمـی .