چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه تحلیلی شامل کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95-94 و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390) بود که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهش نمونهگیری انجام نشد و کل جامعه تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوا بود که روایی آن با استفاده از قضاوت متخصصان تعیین شد. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند: در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی 528 مرتبه به ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه شده، که به تفکیک در پایههای سوم، چهارم، پنجم و ششم به ترتیب 138، 87، 136 و 167مرتبه میباشد. از میان ابعاد مورد بررسی، بعد علمی و فناوری با میزان بار اطلاعاتی 980/ 0 و ضریب اهمیت 178/ 0 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که بعد اقتصادی و حرفهای با میزان بار اطلاعاتی 733/ 0 و ضریب اهمیت 133/ 0 کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است.
خلاصه ماشینی:
")، اجتماعی پاکیزگی و وقت شناسی، مؤدب و آرام بودن ، منتظر نوبت شدن ، احترام و اطاعت از بزرگتر و مربیان ، احترام قائل شدن برای سایر دیدگاه ها، سعه صدر رعایت بهداشت جسمی و روانی، تقویت قوای جسمی و روانی، مبارزه با عوامل ضعف و زیستی - بدنی بیماری، حفاظت از منابع طبیعی و احترام به طبیعت زیباسازی محیط زندگی، تخیل ، نیکو داشتن هنر، آرامش روانی، زیبایی ظاهری، درک زیبایی شناختی موضوعات ذهنی، توان درک خلق آثار هنری، خلق معنا و کشف معنا، دریافت احساس و هنری و معنا اقتصادی و پرهیز از بطالت و بیکاری، پرهیز از اسراف و تبذیر، توجه به کارآفرینی، کسب درآمد حرفه ای حلال ، توجه به انتخاب آگاهانه شغل مناسب با توجه به توانایی قضاوت با معیار روشن و پرهیز از تعجیل در قضاوت ، استدلال در امور، حقیقت جویی، بررسی علمی و مسائل از زوایای مختلف ، دوری از اغراض شخصی، شفاف سازی و عینیت گرایی در امور، فناوری انعطاف پذیری در عقاید، شک گرایی معقول (تردید سازنده )، احترام قائل شدن برای سایر eسال دوم دیدگاه ها eشمارة پ٢یاپی :٣ eتابستان ١٣٩٦ به منظور آگاهی از روایی چارچوب مفهومی ابعاد و مؤلفه های ساحت های شش گانه تربیت ، چارچوب تدوین شده در اختیار صاحب نظران آشنا به سند تحول بنیادین تربیت قرار داده شد و از آن ها خواسته شد که چارچوب فوق را با توجه به انطباق هر ساحت با مولفه های آن مورد بررسی قراردهند."