چکیده:
بنگاههای کوچک و متوسط نقش تعیینکنندهای در ایجاد فرصتهای شغلی و رشد اقتصادی دارند. شناسایی و معرفی عوامل کلیدی موثر بر موفقیت این بنگاهها میتواند آنها را در ایفای نقشهای محوله و برونرفت کشور از رکود تورمی یاری رساند. بهمنظور ایجاد دید جامع از محیط فعالیت این بنگاهها و تسهیل فرایند اتخاذ استراتژی، در این پژوهش با انجام مطالعات میدانی و استفاده از روشهای آماری و همچنین فرایند تحلیل شبکهای فازی عوامل کلیدی موثر بر موفقیت بنگاههای کوچک و متوسط مستقر در شهرستان ارومیه شناسایی و اولویتبندی میشوند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات ترکیبی از روش کتابخانهای و میدانی است. براساس نتایج بهدستآمده زیرمعیارهای مربوط به معیار منابع انسانی یعنی تخصص، تحصیلات، مهارت کارگروهی و تجربه به ترتیب با وزنهای 16742/ 0، 1633/ 0، 14668/ 0 و 12933/ 0 بالاترین اولویت را در موفقیت این بنگاهها دارند.
Small and Medium Enterprises (SMEs) have a crucial role in job creation and economic growth. Adopting proper policies to support the SMEs can be helping in stagflation condition of economy. Identifying and prioritizing the key factors that affect success of small and medium enterprises located in Urmia to develop strategies and policies to support SMEs is the main purpose of this study. Goal of this study is applicable، and the method used for gathering data is a combination of field and library. To identify factors affecting SMEs successes، spss22 software and one tailed T-test was used. In order to consider the uncertainty in the judgment of experts and according to the internal interactions between factors، Fuzzy Analytic Network Process is used for prioritization. Based on the results the subcriteria related to human resources hence the expertise، education، teamwork skills and experience respectively with 0/16742، 0/1633، 0/14668، 0/12933 weights are the most influential factors affecting success in Urmia SMEs.
خلاصه ماشینی:
جمع بندی و نتیجه گیری در این پژوهش برای شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت بنگاه های کوچک و متوسـط ابتدا با مطالعه عمیق ادبیات موضوع و با هماهنگی و همکاری خبرگان شرکت شهرک هـای صنعتی تعدادی از این متغیرها که از تکرارپذیری بالایی برخـوردار بودنـد انتخـاب و در نـه معیار اصلی به ترتیب زیر قرار گرفتند: ـمعیار منابع انسانی شامل متغیرهای تجربه ، تخصص ، تحصیلات و مهارت کارگروهی ؛ ـمعیار استراتژی شامل متغیرهای نوع استراتژی، اتحاد استراتژیو استراتژی بنگاه های بزرگ ؛ ـمعیار ویژگی های محصول شامل متغیرهـای قیمـت نهـاده ، کیفیـت محصـول ، تنـوع ، دوره عمر، خدمات پس از فروش ، منحصربه فرد بودن و نوآوری در محصول ؛ ـمعیار ویژگـیهـای کـارآفرین شـامل متغیرهـای تجربـه ، ریسـک پـذیری، خلاقیـت ، هدایت ، سبک مدیریت و توانایی جذب منابع مالی ؛ ـمعیار مالی شامل متغیرهای سرمایه اولیه ، نقدینگی، دسترسی به منابع و ثبات اقتصادی ؛ ـمعیار مهارت های کسب وکار شامل متغیرهای بازاریابی، ارتباط بـا مشـتری، تحقیـق و توسعه ، نوآوری در تولید و تبلیغات ؛ ـمعیار سیاست ها و قوانین شامل ارتباط با بازارهای بـین المللـی، حمایـت هـای دولـت ، تخفیف مالیات و مقررات و سیاست های ارزی ؛ ـمعیار تکنولوژی شامل متغیرهای دسترسی به نیـروی کـار متخصـص ، امکـان واردات تجهیزات ، ارتباط صنعت با دانشگاه ؛ ـموقعیت وویژگی های بازار شامل متغیرهای میزان تقاضا، قاچاق کالا و نرخ تورم .