چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری روابط متغیرهای منابع اطلاعات خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی، هدف گذاری و خود تنظیمی با عملکرد ریاضی انجام شد. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان پایه نهم مقطع متوسطه اول شهرستان سنندج هستند که از این جامعه به شیوه تصادفی، نمونه ای به حجم 396 دانش آموز انتخاب گردید. ابزارپژوهش پرسشنامه های منابع اطلاعات خودکارآمدی در ریاضیات، پرسشنامه هدف گذاری، پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی و پرسشنامه خودتنظیمی ریاضی بود. نتایج حاصل از آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول بیانگر پایایی و روایی مناسب ابزار پژوهش بود. داده ها با استفاده از تکنیک آماری مدل یابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر تاییدی ) با نرم افزار LISREL 8/50 تحلیل شد، نتایج بیانگر آنند : متغیر باورهای خودکارآمدی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 01/ 0 بر عملکرد ریاضی به مقدار (589/ 0) و فاقد اثر غیر مستقیم و اثرکل بر متغیر عملکرد ریاضی برابر با (589/ 0) می باشد. متغیر هدف گذاری دارای اثر مثبت، مستقیم و معنادار در سطح 01/0 بر عملکرد ریاضی به مقدار (453/0)، اثر غیر مستقیم مثبت (211/ 0) و اثر کل (664/ 0) بر متغیر عملکرد ریاضی می باشد. متغیرخود تنظیمی دارای اثر مثبت، مستقیم و معنادار در سطح 01/ 0 بر عملکرد ریاضی به مقدار (326/ 0)، اثر غیر مستقیم مثبت(190/ 0) و اثر کل (516/ 0) بر متغیر عملکرد ریاضی می باشد. متغیر منابع اطلاعات خودکارآمدی دارای اثر مثبت، مستقیم و معنادار در سطح 01/ 0 بر عملکرد ریاضی به مقدار (113/ 0)، اثر غیر مستقیم مثبت (541/ 0) و اثر کل (654/ 0) بر متغیر عملکردریاضی می باشد.
خلاصه ماشینی:
داده ها با استفاده از تکنیک آماری مدل یابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر تأییدی) با نرم افزار ٨/٥٠ LISREL تحلیل شد، نتایج بیانگر آن اند: متغیر باورهای خودکارآمدی دارای اثر مستقیم ، مثبت و معنادار در سطح ٠/٠١ بر عملکرد ریاضی به مقدار (٠/٥٨٩) و فاقد اثر غیرمستقیم و اثر کل بر متغیر عملکرد ریاضی برابر با (٠/٥٨٩) بود.
Desoete, A; Royers, H, Buysse.
مدل مفهومی عملکرد ریاضی فرضیه های پژوهش از قرار ذیل است : ١- متغیرهای منابع اطلاعات خودکارآمدی، هدف گذاری، باورهای خودکارآمدی و خودتنظیمی دارای اثر مستقیم ، مثبت و معنادار بر متغیر عملکرد ریاضی هستند.
٣- متغیر منابع اطلاعات خودکارآمدی دارای اثر مستقیم ، مثبت و معنادار بر متغیرهای هدف گذاری و خودتنظیمی است .
متغیر باورهای خودکارآمدی با متغیرهای هدف گذاری (٠/٤٥٦)، خودتنظیمی (٠/٣٨١) و منابع اطلاعات خودکارآمدی (٠/٦٥٣) دارای رابطه مثبت ، مستقیم و معنادار در سطح ٠/٠١ است .
متغیر هدف گذاری دارای رابطه مثبت ، مستقیم و معنادار در سطح ٠/٠١ با متغیرهای خودتنظیمی (٠/٢٢٣) و منابع اطلاعات خودکارآمدی (٠/٣٥٩) است .
ب : یافته های مبتنی بر فرضیات تحقیق فرضیه اول : متغیرهای منابع اطلاعات خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی ، هدف گذاری و خودتنظیمی دارای اثر مستقیم ، مثبت و معنادار بر متغیر عملکرد ریاضی هستند.
فرضیه سوم : متغیر منابع اطلاعات خودکارآمدی دارای اثر مستقیم ، مثبت و معنادار بر متغیرهای هدف گذاری و خودتنظیمی است .
Develoring childern's self-efficacy and skills: The roles of social comrarative information and goal-selling, Contemporary Educational Psychology,8, 76-86.