چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ابعاد پنجگانه دلبستگی با اختلالات درون نمود و برون نمود دختران نوجوان شهر تهران بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه شامل تمامی دختران 14 تا 17 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 1395 بود که از میان جامعه آماری این پژوهش، 115 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.اطلاعات از طریق فرم خودگزارش دهی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (YSR) و پرسشنامه سبکهای دلبستگی (ASQ)جمع آوری شد و دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام تجزیهوتحلیل شدند. تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که اختلالات برون نمود با ابعاد اعتماد و نیاز به تایید به ترتیب ارتباط منفی و مثبت معناداری دارد و بعد نیاز به تایید ارتباط مثبت و معناداری با اختلالات درون نمود دارد و نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که بعد نیاز به تایید پیشبینی کننده اختلالات درون نمود و ابعاد اعتماد و نیاز به تایید پیش بینی کننده اختلالات برون نمود هستند. پژوهش حاضر، اهمیت نیاز به تایید را به عنوان پیشبینی معنادار اختلالات درون نمود و برون نمود در دختران نوجوان برجسته می سازد و الگوی اعتماد پایین و نیاز به تایید بالا را برای پیشبینی اختلالات برون نمود ارائه میدهد که آموزشهای لازم به والدین در خصوص نیازهای هر یک از دوره-های تحولی که میتواند در دلبستگی و درنتیجه سلامت روان فرد تاثیر بگذارد ضروری مینماید.
خلاصه ماشینی:
از طرفی پژوهش لول و همکاران (2014) که بر روی بزرگسالان 18 تا 52 سال انجام شد علاوه بر تایید پژوهشهای پیشین مبنی بر ارتباط بین تجربیات بدرفتاری دوران کودکی با اختلالهای درون نمود و بروننهاد، مشخص کرد که داشتن دلبستگی ایمن با افراد خاص زندگی مثل مادران و همسالان، حتی با وجود تجربیات بدرفتاری دوران کودکی در کاهش انواع اختلالهای درون نمود و بروننهاد تاثیر دارد (لول و همکاران، 2014؛ اتکینسون و گلدبرگ، 2004، ترجمه خانجانی و همکاران، 1395).
نتایج این پژوهش که در سوئد انجام شده است نشان داد بین ابعاد اشتغال خاطر به روابط و ناراحتی نسبت به صمیمیت با اختلالهای درون نمود رابطه معنادار بالایی وجود دارد.
ازآنجاییکه پژوهشهای اندکی رابطه بین ابعاد دلبستگی با اختلالهای درون نمود و بروننهاد را بررسی کردهاند و در داخل کشور نیز پژوهشی در زمینه بررسی ابعاد پنجگانه دلبستگی انجام نشده است و با توجه به اینکه دلبستگی ناایمن باعث میشود فرد در دستیابی به مهارتهای ضروری برای برقراری روابط نزدیک و دستیابی به صمیمیت دچار پریشانی و اختلال شود و دچار پیامدهای ناگواری مانند تنهایی عاطفی، انزوای اجتماعی و انواع مشکلات روانشناختی شود (زارمبا و کلی، 2011).
"Contribution of Attachment Security to the Prediction of Internalizing and Externalizing Behavior Problems in Preschoolers Victims of Sexual Abuse".
"Attachment Relationships and Internalizing and Externalizing Problems among Italian Adolescents".
"The Mediational Effect of Affect Regulation on the Relationship between Attachment and Internalizing/Externalizing Behaviors in Adolescent Males Who Have Sexually Offended".