چکیده:
جامعه مدنی در کنار بخش خصوصی و دولت، رکن سوم توسعه در حکمرانی خوب به شمار میرود. ضرورت تعامل بخش دولتی با سازمانهای مردمنهاد، به منزله موتور محرکه جامعه مدنی، امری انکارناپذیر است. سازمانها و نهادهای گوناگون بخش دولتی، اعم از دولت و مجلس، با سازمانهای مردمنهاد، هم هنگام طرح مسئله، هم در اجرا و هم در نظارت خطمشیها ارتباط برقرار میکنند. هدف این پژوهش، شناسایی راهبردهایی است که بخش دولتی در قبال این سازمانها به کار میگیرد تا مراوده را در این فراگرد، مدیریت کند. یافتههای مطالعه چند مورد از مراودات این دو بخش، نشان میدهد که بخش دولتی در ایران در مواجهه با سازمانهای مردمنهاد، پنج نوع راهبرد کلی را به کار میگیرد: تقابلی، بیتفاوتی، ریاکاری، همکاری و زیرساختی. به منظور رسیدن به تعامل اثربخش نیاز است که بخش دولتی به تدریج از سه راهبرد اول فاصله گرفته و در جهت تقویت راهبردهای زیرساختی و همکاری بکوشد.
Civil society، along with private sector and government، is the third pillar of development in good governance. Necessity of interaction between government sector (including the state and the assembly) and nonprofit sector، as the driving force of civil society، is undeniable. Various bodies and organizations of government sector interact with NGOs at problem identification، policy development، execution and evaluation stages. The purpose of this paper is to identify strategies of government sector regarding NGOs to manage the relationship throughout the policy process. Findings of multiple case study of the two parties’ relationships، revealed that government sector apply five types of strategies: confrontational، indifferent، hypocrite، cooperative and fundamental. In order to reach effective interaction، government should move from the first three strategies to the last two ones.