چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر این است که به بررسی قابلیتهای آموزشی و پژوهشی گوگل پلاس، به عنوان یک رسانه اجتماعی، از دیدگاه مدرسان علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران بپردازد. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعه آماری، مدرسان حوزه علم اطلاعات و دانششناسی در ایران بودند که از شبکه اجتماعی گوگل پلاس استفاده میکنند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساختهای بود و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و نرم افزار آماری اس پی اس اس استفاده شد. یافتهها: پژوهش حاضر نشان داد که بیشتر مدرسان علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران نوشتههای فردی خود را به اشتراک میگذارند. پس از این موارد بیشترین استفاده مربوط به تصاویر (3/ 36 درصد) و اشتراک مقالهها و پیوند به یک وبسایت (3/ 33 درصد) است. بیشتر پاسخگویان مورد بررسی عقیده دارند (7/ 66 درصد) اعتقاد دارند گوگل پلاس محیط مناسبی برای این کار دارد.نتیجهگیری: استفاده از شبکههای اجتماعی، به خصوص گوگل پلاس، باعث تسهیل ارتباط بین دانشجو و استاد، دانشجویان با یکدیگر و استادان با هم می شود. در این محیط، اشتراک و اشاعة دانش تسهیل می شود و امکان یادگیری دانشجویان، افزایش خواهد یافت.
Purpose: aim of current research is study on educational and research capabilities of Google Plus as a social media، based on Iranian teachers of Information Science and Knowledge.
Findings: current research indicated that most of information Science and Knowledge teachers in Iran، share their individual notes. Using images (36.3 %)، sharing papers and linking to a website (33.3 %) are in the next ranks. Most of responses (66.7%) believed that Google Plus has a sufficient context for information sharing in research and education fields.
Methodology/Research approach: It was an applied research. Statistical population included Iranian teachers of Information Science and Knowledge that use Google Plus social network. Data gathering tool was a researcher made questionnaire. For analysis of data، descriptive statistics and SPSS software were used.
Conclusion: using social networks especially Google Plus، will facilitate the communication among students and teachers، students and teachers together. In this environment، sharing and dissemination of knowledge and the ability to facilitate student learning، will increase.