خلاصه ماشینی:
دکتر ملاصالحی معتقد است از مجموع دهها هزار قطعه، نمونه، طرح، نقش و تصویر به جای مانده و یافته شده از دوره بسیار طولانی حیات انسان قبل از تاریخ که قلمرو جغرافیایی آن از نواحی سیبری گرفته تا سواحل غرب اقیانوس اطلس، شمال آفریقا و حوزه مدیترانه را شامل میشود، چنین استنباط میشود که در برابر سی هزار سبک، سنت و میراث هنر آیینی قرار گرفتهایم؛ میراثی که به موازات ساده، ملموس، واقعگرایانه، صمیمی و پیراسته بودن از هر شکلی از تکلف، آشکارا، متنوع، زنده و غنی از بار تمثیلیاند.
یکی از مسایل بنیادی و مهمی که فلسفه و معرفتشناسی باستانشناسی به طرح و پاسخ آن فراخوانده شده این است که به راستی چه زلزلهها، تنشها و تکانهایی ارض تاریخ و زیر لایههای فرهنگ، اندیشه، عقلانیت، مدنیت و معنویت انسان باختر زمینی را در دوره جدید، پس از ظهور سدههای فرهنگ رنسانسی لرزاند که به جراحی و کشف باستانشناسانه تاریخ و ظهور پدیده باستانشناسی (آرکئولوژی) در غرب و سپس در سطح جامعه جهانی انجامید و چرا فرهنگها و مدنیتهای دیگر دست به چنین جراحی نزدند؟ در پاسخ به این پرسشها، استاد ملاصالحی، طی سه فصل، مباحث چندگانهای را با عناوینی چون: روند باستانشناسی، مفهوم آرکئولوژی، نظریه دادهها و بودهها در باستانشناسی، پیشفرضها و فاکتهای مفقود در باستانشناسی، جنبههای تفسیری و ماهیتهای هرمنوتیک باستانشناسی، باستانشناسی دانش اجتماع و رفتار و ادراک و اندیشه مفقود، و نیز بحثی با عنوان «تأملی در کاربستها و داربستهای زبانی و کنشهای کلامی در باستانشناسی» در این اثر مطرح کرده است.