چکیده:
ارائۀ خدمات باکیفیت در رقابتهای ورزشی سبب افزایش تماشاگران جدید، توسعۀ مشاغل و کاهش عدم حضور ورزشکاران میشود. درحقیقت، کیفیت خدمات یکی از مهمترین عواملی است که به رضایتمندی و تداوم حضور تماشاگران در ورزشگاهها منجر میشود؛ لذا، هدف از پژوهش حاضر تحلیل مسیر کیفیت خدمات و رضایتمندی بر تمایل به بازگشت تماشاگران لیگ جهانی والیبال بود. بدینمنظور، 375 تماشاگر حاضر در مسابقات لیگ جهانی والیبال بهصورت تصادفی و هدفمند بهعنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای "کیفیت خدمات ورزشی چن" (2011) و "تمایل به بازگشت تماشاگران شانک" (2006) استفاده گردید. همچنین، جهت تجزیهوتحلیل دادهها پس از اطمینان از اعتبار پرسشنامهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس در بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد و نرمافزار آموس جهت ترسیم تحلیل مسیر بهکار رفت. نتایج نشان میدهد که رابطۀ معناداری بین کیفیت خدمات و رضایتمندی با تمایل به بازگشت مجدد تماشاگران وجود دارد. همچنین، در بین کلیۀ ابعاد کیفیت خدمات، مؤلفۀ اعتماد بیشترین تأثیر را بر رضایتمندی تماشاگران داشته است؛ بنابراین، برخورداری از منابع انسانی متخصص که دارای مهارت متناسب با خدمات ارائهشده در استادیوم ورزشی آزادی باشند، میتواند از طریق ایجاد اعتماد در تماشاگران و بهبود رضایتمندی آنها، زمینۀ حضور مجدد تماشاگران را فراهم نماید.
خلاصه ماشینی:
Lee & Jinwook خود رویداد ورزشی (اهمیت مسابقۀ ورزشی) میباشد، مؤلفۀ اصلی رضایتمندی و درنهایت ، حضور مجدد تماشاگران است (فرن ، وایسنت و گارسپو١، ٢٠١٥، ١٤٤٣).
با توجه به نتایج مطالعات مختلف و گزارش متخصصان و کارشناسان اقتصادی درخصوص تأثیر مثبت حفظ تماشاگران در پیشرفت باشگاه ها در رشته های ورزشی مختلف از یک سو و پیشرفت رشتۀ والیبال و جایگاه تیم ملی والیبال کشور در سطح اول رتبه بندی فدراسیون بین المللی والیبال به نظر میرسد که مدیریت کارای تماشاگران باید مبتنیبر نیازسنجی و شناسایی انگیزه های حضور آن ها و رفع موانع موجود از طریق طراحی یک مدل کارا دراین زمینه باشد؛ بنابراین ، با توجه به این که رویدادهای ورزشی، درآمد و سود اقتصادی خوبی را برای کشورها و شهرها به همراه داشته و بهبود کیفیت خدمات تأثیر به سزایی بر حضور مجدد 8 تماشاگران دارد (قزلسفلو، کلاته ، چورلی و قربان زاده ، ١٣٩٤، ٢١٤؛ رزیتا، نورزان و کایروزمن ، ٢٠١٤، ٤١٣).
جدول ١- اطلاعات مربوط به پرسش نامۀ پژوهش عوامل ملموس ٦ ٠/٧٩ ٠/٧٨٢ ٠/٠٠٢* تأیید اعتماد ٥ پرسش نامۀ کیفیت ٠/٨٢ ٠/٧٩١ ٠/٠٠١* تأیید اطمینان ٥ خدمات ورزشی چن ٠/٧٦ ٠/٨١٩ ٠/٠٠١* تأیید پاسخگویی ٥ (٢٠١١) ٠/٧٧ ٠/٧٩٨ ٠/٠٠٢* تأیید همدلی ٥ ٠/٧٨ ٠/٨٠٣ ٠/٠٠٣* تأیید رضایتمندی ١٢ پرسش نامۀ شانک ٠/٨١ ٠/٧٩٦ ٠/٠٠٠* تأیید تمایل به بازگشت ١٠ (٢٠٠٦) ٠/٧٩ ٠/٨١٣ ٠/٠٠٤* تأیید * سطح معناداری ٠٠٥≤P در پژوهش حاضر با توجه به طرح پژوهش و مراجعه به جدول مورگان ، ٤٥٠ پرسش نامه بین تماشاگران مرد (با میانگین سنی ٠/٧٤±٢٩ سال ) که تجربۀ حضور در مسابقات قبلی تیم ملی والیبال را داشتند، توزیع گردید که درنهایت ، پس از بررسی پرسش نامه های برگشت داده شده و حذف پرسش نامه های ناقص ، ٣٧٥ پرسش نامه مورداستفاده و بررسی قرار گرفت که براساس نتایج ، ٤٧/٦ درصد از تماشاگران متأهل و ٥٢/٤ درصد مجرد بودند.