چکیده:
طبق پژوهشهای اخیر، میزان کاهش هزینهها هنگام کاهش فروش، کمتر از میزان افزایش هزینهها بههنگام همان میزان افزایش فروش است. این رفتار نامتقارن هزینهها به چسبندگی هزینه معروف شده است.مدیران شرکتها با توجه به دنبال کردن اهدافی از سود(اجتناب از زیان یا اجتناب از کاهش سود) ، با کاهش فروش اقدام به تعدیل منابع عملیاتی میکنند، که به احتمال زیاد حذف سریع منابع راکد را به دنبال خواهد داشت، حتی اگر پیشبینی آنها در مورد کاهش فروش، موقتی باشد. بنابراین تمایل به دستیابی به اهداف سود به احتمال زیاد منجر به کاهش میزان چسبندگی هزینهها خواهد شد. در پژوهش حاضر دوره زمانی از 1384 تا 1394 شامل 152 و1520 سال- شرکت است. نتایج پژوهش نشان داد که در صورت وجود انگیزه دستیابی به اهداف سود، از طریق تعدیل منابع چسبندگی هزینهها کاهش یافته و با کاهش فروش، هزینهها با شدت بیشتری کاهش می یابند. اما وجود چنین انگیزهای در دورههای متوالی در مجموع اثر قابل ملاحظهای بر چسندگی هزینهها نخواهد داشت. همچنین خوشبینی(بدبینی) مدیران میتوان عاملی مهم در افزایش(کاهش) چسبندگی هزینهها تلقی شود.
خلاصه ماشینی:
خدادادی و همکاران [2] در پژوهش خود به بررسی تأثیر رفتار چسبندگی هزینه و محافظه کاری مشروط بر تجزیه و تحلیل هزینه، حجم فعالیت و سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند.
رابطه (3) در این مدل به بررسی اثر انگیزه برای دستیابی به اهداف سود در دورههای قبل روی میزان چسبندگی دوره جاری پرداخته شده است.
بنابراین در صورتی فرضیه چهارم مربوطه تایید می شود که: در حالت بدبینی مدیران و وجود انگیزه دستیابی به اهداف سود میزان کاهش چسبندگی هزینه عبارت است از .
با توجه به نتایج آزمون والد و معنادار بودن رابطه در سطح خطای 1 درصد میتوان نتیجه گرفت که درصورت وجود انگیزه برای دستیابی به اهداف سود با کاهش در فروش ، هزینهها با شدت بیشتری حذف میشوند.
همانطور که مشاهده میشود مقدار 0795/0= مثبت و در سطح خطای 10 درصد معنادار است که نشان میدهد انگیزه مدیران در دوره جاری باعث کاهش چسبندگی هزینه خواهد شد صرفنظر از اینکه انگیزه آنها در دوره جاری با انگیزه آنها در دوره قبل برای دستیابی به اهداف سود مشابه بوده است یا خیر.
در ارتباط با آزمون فرضیه دوم، نتایج به دست آمده نشان داد که درصورت وجود انگیزه برای دستیابی به اهداف سود با کاهش در فروش ، هزینهها با شدت بیشتری حذف میشوند و این نتیجه همسو با فرضیه دوم و به عبارتی دیگر تایید آن بود.
از سوی دیگر نتایج آزمون فرضیه پنجم نشان داد که اثر انگیزه دستیابی به اهداف سود بر میزان چسبندگی هزینه در حالت بدبینی مدیران نسبت به حالت خوشبینی آنها قویتر نیست و فرضیه پنجم مورد تایید قرار نگرفت.