چکیده:
هدف: هدف این مقاله تبیین مبانی معرفت از دیدگاه قرآن با توجه به ویژگی های مورد نظر در دو دیدگاه اثباتگرائی و پست مدرن است که در مقاله قبل به آن اشاره شد. روش: روش این پژوهش بررسی متون و استفاده از تفکر انتقادی است. یافتهها: با توجه به چالش های اثبات گرایی از جمله تجربهگرایی صرف، عدم توجه به جنسیت، نادیده گرفتن مباحث فرهنگی و تاریخی و عدم توجه به اخلاق و ارزش های آن و نقش پژوهشگر آموزههای روشن قرآن برای کشف و تبیین واقعیت و حقیقت برای رسیدن به معرفت بسیار روشنگر است. این مقاله مدعی است که خدا که خود به بشر دستور کسب معرفت و درک حقیقت داده، راه و روش آن را هم بیان فرموده است.اصالت: این بحث در نوع خود بی نظیر است و تاکنون بحث های روشی با استناد به آیات قرآن به این صورت انجام نشده است.اصالت /ارزش:اصالت این مقاله در اتخاذ رهیافت های روشی در تحقیق از قرآن است.با توجه به این رهیافت،آنچه از مشاهدات دریافت می شود مربوط به عالم ثبوت است که پیش فرض هر تحقیقی است و نیاز به اثبات ندارد.همچنین،تفاوت ها و گونه گونی هایی که خداوند در طبیعت و بین اقوام و افراد و قرار داده است،مبنای شناخت بوده و بدون آن کسب معرفت ناممکن است.
خلاصه ماشینی:
"قـرآن بـرای ادراک بشـر راه افـراط و تفـریط را نمی پیماید، بحران در فهم ایجاد نمی کنـدو آن را بـه سـاده تـرین شـکل بـه همـه مـی فهمانـد، بـه اخلاق و ارزش ها عنایت می کند، در پژوهش ها به کم وکیف هر دو نظـر دارد، واقعیـات زنـدگی را آن طور که هست نشان می دهد، هست و هستی رابی نیاز از اثبات مـی دانـد، در ظـاهر زنـدگی متوقف نمی شود، گونه گونی و اختلاف را اساس معرفت تلقـی مـی کنـد، هـر چنـد بـرای عالمـان اهمیت ویژه قائل است ولـی تـوده و عامـۀ مـردم را هـم نادیـده نمـی گیـرد، جنسـیت و قومیـت را مدنظر قرارمی دهـدو بـرای همـه ارزش یکسـان قائـل اسـت ، بشـر را مـأمور مـی کنـد تـا از درون واقعیات و آموخته ها به معرفت و معنویات توجه کندو از عبادت (کوشـش و تـلاش ) بـه معرفـت راه یابد، ارزش مداری معرفت را به همراه بی نظری با حفظ کرامت انسانی که اصلی خدشه ناپـذیر بر مبنای تقوای الهی است ازویژگی های این رویکرد معرفت شناختی می داند، مـرز بـین مطلقیـت و نسبیت را مشخص می کندو گوئی به گونه ای بین اثبات گرایی و تفسـیرگرایی جمـع مـی نمایـد و اینک تفصیل مطلب : قرآن در آیۀ ٨سوره حجرات چنین می فرماید: «یاأیها الناس إناخلقناکم من ذکرو أنثـی و جعلنـاکم شـعوباوقبائـل لتعـارفواإن أکـرمکم عند الله أتقاکم إن الله علیم خبیر» ترجمه : ای مردم ما شما را از مردو زن آفریدیم و شما را شعبه شعبه و قبیلـه قبیلـه گردانیـدیم تا یکدیگر را باز شناسید!"