چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تصویری کتاب فارسی بر افزایش خلاقیت و مولفه های آن در دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش، شبه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش همه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 بود که 320 نفر از آنها به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار لازم برای اجرای این پژوهش پرسشنامه آزمون خلاقیت تورنس(فرم عابدی) بود. برای اجرای پژوهش در طول یک نیم ترم تحصیلی آموزش کتاب فارسی به صورت تصویری انجام شد. پس از اجرای پرسشنامه خلاقیت در مرحله پیش آزمون و پس آزمون، داده ها با نرم افزار SPSS22 و با روش تحلیل آزمون t با دو نمونه مستقل، تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان دادند که میان گروه آزمایش و کنترل در مولفه های ابتکار، بسط و انعطاف پذیری تفاوت معنادار وجود دارد، اما در مولفه سیالی تفاوت زیاد مشاهده نشد. پیشنهاد می شود آموزش تصویری در مدارس مد نظر قرارگیرد و تاثیر آموزش تصویری سایر کتابها بر میزان خلاقیت دانش آموزان بررسی شود.
خلاصه ماشینی:
Loveless آنجا که دانش آموزان برای شروع تخریب خلاق ١ چندین مهارت دارند، از این رو آنها انگیزه قوی برای یادگیری دارند و علاقه مند به موضوعات گوناگون هستند (لابلر،٢ ٢٠٠٦)، بنابراین ضروری است که در طول سالهای مدرسه ، توان کودکان را برای بروز یا تولید کار خلاق به رسمیت بشناسیم ، زیرا پژوهشگران معتقدند که تأخیر در سنجش ، احتمال دریافت آموزش مهارتهای مرتبط با خلاقیت و شکوفایی آن را به مخاطره می اندازد (لی،٣ ٢٠٠٢) ، از طرفی هم کتابهای کودکان یکی از وسایل ارتباط جمعی برای آنان است و در انواع متعدد آموزشی، هنری، فرهنگی و غیره وجود دارد.
Shaw & DeMers نشان میدهد که آموزش همراه با تشویق کودکان برای تمرکز بر انجام دادن فعالیتها به روشهای متفاوت و آموزش با هدف توسعه کنجکاوی، انعطاف پذیری و توانایی بسط دهی ذهن کودکان ، اگر چه در مدیریت کلاس و موفقیت آن اختلال ایجاد نکرده است ، اما انتقال و آموزش مفاهیم خلاقیت از طریق تصویر در آموزش و پرورش دشوار است (کلاکستون ١ و همکاران ، ٢٠٠٦).
آیا آموزش تصویری کتاب فارسی در خلاقیت دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی مناطق مختلف شهر تهران تأثیر متفاوت دارد؟ ٢.
آیا آموزش تصویری کتاب فارسی در انعطاف پذیری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی مناطق مختلف شهر تهران تأثیر متفاوت دارد؟ روش شناسی پژوهش حاضر شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل است .