چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی نحوه اعزام معلمان کشور ایران و کشورهای منتخب (ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان، کانادا، انگلستان، روسیه، استرالیا، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور) به مدارس خارج از کشور انجام شده است. در این پژوهش مولفه های تاثیرگذار در اعزام معلمان ایران و کشورهای منتخب از طریق روش کندل شناسایی شده و برای استخراج مولفه های مشترک و غیر مشترک، تجزیه و تحلیل داده ها با روش بولی انجام شده است. نمونه پژوهش را اسناد و مدارک موجود در وبگاه وزارت آموزش و پرورش کشورهای منتخب و آخرین شیوه نامه اعزام معلمان به خارج از کشور تشکیل داده که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. نتایج نشان داد که مولفه های اعزام معلمان ایران به خارج از کشور 13 مولفه و مولفه های اعزام در کشورهای منتخب 29 مولفه بوده اند. نتایج نهایی نشان داد که در روش اعزام موفق شرایطی مانند داشتن حداقل مدرک کارشناسی، موفقیت در آزمون ورودی، تسلط به رایانه، اینترنت و نرم افزارهای ضروری رشته تدریس، موفقیت در مصاحبه شفاهی و برخورداری از سلامت جسمی/روانی از مولفه های ضروری و مشترک و داشتن حکم استخدام رسمی، داشتن حداقل سه سال تجربه کاری، داشتن گواهی صلاحیت نظری و عملی از مراجع معتبر دانشگاهی و فراسازمانی و دارابودن سابقه کاری و اجرایی قوی از وجوه تفاوت روشهای اعزام هستند. بر این اساس پیشنهاد می شود در نحوه برگزاری و نوع آزمون کتبی و مصاحبه تجدیدنظر و مولفه برخورداری معلمان اعزامی از وب سایت شخصی، جزء مولفه های اصلی اعزام معلمان به مدارس خارج از کشور محسوب شود.
خلاصه ماشینی:
جدول ١: تعریف کدهای مربوط به مؤلفه های موجود در روش اعزام معلمان ایران و کشورهای منتخب ردیف علامت اختصاری (کد) مؤلفه 1 A داشتن حکم استخدام رسمی 2 B حداقل ٣ سال تجربه 3 C داشتن حداقل مدرک کارشناسی 4 D متاهل بودن 5 E موفقیت در آزمون ورودی 6 F تسلط نسبی به زبان کشور مقصد 7 G تسلط به کامپیوتر و نرم افزارهای ضروری رشته تدریس 8 H موفقیت در مصاحبه شفاهی 9 I داشتن حداکثر سه فرزند در زمان اعزام 10 J تسلط به اینترنت 11 K برخورداری از سلامت جسمی 12 L تاییدیه واحدهای گزینش و حراست 13 M گواهی صلاحیت نظری و عملی از مراجع معتبر دانشگاهی و فراسازمانی 14 N داشتن سابقۀ کاری، پژوهشی و اجرایی قوی 15 O به عنوان نمونه انتخاب شدن در دوران تحصیل یا تدریس 16 P گذراندن دوره های ضمن خدمت مرتبط بعد از قبولی 17 Q داشتن وب سایت شخصی 18 R قبولی در آزمونهای هوش عمومی و هیجانی 19 S ارائه دفتر گزارش کاری 20 T شهرت علمی و محبوبیت اخلاقی از نظر مدیران ، اولیا و دانش آموزان 21 U نمره ارزشیابی قابل قبول در٣ سال آخر تدریس 22 V آشنایی خانواده معلمان اعزامی با فرهنگ و رسوم و زبان کشور مقصد 23 W برخورداری از سلامت روانی 24 X مرتبط بودن مدرک تحصیلی با رشته تدریس در کشور مقصد 25 Y نداشتن سابقه ماموریت ثابت بیش از ٦ ماه در خارج از کشور 26 Z اشراف به ساختارها و زیرساختها، اهداف ، عملکرد و وضعیت موجود نظام آموزشی کشور 27 ’A داشتن حداقل ٢٤ سال و حداکثر ٥٠ سال یا داشتن حداقل ١٢ سال و حداکثر٢٦ سال سابقه خدمت 28 ’B خطای کمتر از ٢٠ درصد در آزمونها 29 ’C تولید محتوای درسی خلاقانه به صورت نرم افزار یا محتوای درسی مورد تایید صاحب نظران جدول ٢: مؤلفه های موجود در روش اعزام معلمان ایران و کشورهای منتخب به مدارس خارج از کشور حروف اختصاری جدول ٢ به ترتیب بیانگر ملاکهایی است که در ادامه آمده است .