چکیده:
زمینه: در بازار الکترونیکی مبادلات از طریق کانال های الکترونیکی صورت می گیرد. یک بازار الکترونیکی محل ملاقاتی برای خریداران و فروشندگان ایجاد می نماید. هدف از این مقاله تاثیر گرایش های فرهنگی و اخلاق در درک مشتریان از اخلاق فروشندگان الکترونیکی جهت وفاداری مشتریان می باشد.
روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهش های اکتشافی قرار دارد. جامعه تحقیق عبارت بود از متخصصان فروش فروشگاه های الکترونیکی که تعداد 1190 نفر نمونه، از طریق پلت فرم نظرسنجی الکترونیکی انتخاب شدند و یک ایمیل حاوی یک لینک به فروشندگان ارسال شد، از آنها 148 پاسخ دریافت گردید. از 148 پاسخ، 112 پاسخ کامل و قابل استفاده بود. به جز تجربه خرید الکترونیکی و متغیرهای جمعیت شناختی، برای تمام ساختارها با استفاده از آیتم های موجود از مقیاس 5 نقطه (حالت) لیکرت استفاده شد. همه حالت ها، دارای آلفای کرونباخ بالاتر از 74/ 0، بودند و این نشان دهنده قابلیت اعتماد و اطمینان معیارها بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و آزمون t استفاده شد.
یافته ها: با توجه به یافته های این مقاله، مشتریان الکترونیکی تمایل بالایی برای درک بهتری از اخلاق فروشندگان الکترونیکی دارند، و درک بالاتر مشتریان الکترونیکی منجر به افزایش خرید از فروشندگان الکترونیکی می شود. پاسخ دهی به موقع و درست فروشنده الکترونیکی، بر جذب و وفاداری مشتری تاثیر مثبتی دارد.
نتیجه گیری: سازمان های بزرگ باید اثرات بافت های فرهنگی بر روی نگرش مشتریان از اخلاق فروشندگان را درک کنند تا بتوانند یک استراتژی بازاریابی موفق ایجاد کنند. علاوه براین اگر فروشندگان الکترونیکی شرایط خرید را به صورت امن، محرمانه و خصوصی ایجاد کنند باعث وفاداری و جذب مشتری و در نتیجه خرید مجدد خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
هدف این مقاله، تأثیر ارزش فرهنگ12 مشتری در نگرش فروشندگان و تأثیر استفاده از درک مشتریان15 از اخلاق فروشندگان الکترونیکی در جذب و وفاداری مشتریان میباشد.
بنابراین موارد زیر در نظر گفته شدهاند: تأثیر استفاده از اینترنت توسط فروشندهگان نقش واسطه ارتباطات اخلاقی بین فروشندگان الکترونیکی و رضایت مشتریان الکترونیکی ارتباطات اخلاقی فروشندگان الکترونیکی، تأثیر مثبتی بر روی پاسخدهی دارد.
این مقاله نشان میدهد که درک مصرفکنندگان از اخلاق خردهفروشان الکترونیکی یک عامل خاص در وفاداری اینترنتی است، همچنین برای اینکه درک مصرف کنندگان از اخلاق خرده فروشان الکترونیکی افزایش یابد بایستی به سمت رفتارهای خرید مجدد خریداران (وفادار نمودن خریدار) تمرکز شود.
استفاده از رسانههای اجتماعی و اینترنت توسط فروشندگان اثر مثبتی برتعاملات اخلاقی با مشتریان الکترونیکی داشته (تایید فرضیه یک، 239/0 β =) و یک رابطه خطی میان ارتباطات و رضایت مشتریان وجود دارد و دارای تأثیر مثبتی بر روی رضایت مشتریان میگذارد(تایید فرضیه دوم، 511/0 β =).
در این مطالعه تأثیر ارزش فرهنگ مشتری در نگرش اخلاقی فروشندگان و همچنین تأثیر درک مصرف کنندگان از اخلاق خرده فروشان در وفاداری مشتری بررسی شده است.
واژهنامه Electronic Marketing بازار الکترونیکی Electronic retailing خرده فروشی الکترونیکی Electronic commerce تجارت الکترونیکی Trust اعتماد Satisfaction رضایت Ethical Seller اخلاق فروشنده Customer behavior رفتار مشتری Security امنیت Reliability قابلیت اطمینان Loyalty وفاداری Ethical communication ارتباطات اخلاقی Value of Cultural ارزش فرهنگی Ethical appropriateness اقتضای اخلاقی Ethical اخلاق فروش Customer Perception درک مشتری منابع 1.