چکیده:
یکی از مشکلاتی که مسئولان و مردم در کشورهای مختلف جهان سوم،خصوصا کشورهای اسلامی،با آن مواجه اند،فعالیت تبلیغی بهائیان،در پوشش فعالیت های توسعه اجتماعی-اقتصادی،ولی با هدف تلاش برای تغییر دین افراد مورد تبلیغ و به ویژه کودکان،نوجوانان و جوانان است.این روش تبلیغ،اگرچه از نظر قانونی و اخلاقی پسندیده نیست،و بیت العدل نیز به نظر می رسد به آن واقف است،با این حال همچنان به اجرای این روش تشویق می کند،در این مقاله،ترجمه بخشی از نوشته های یکی از اساتید جامعه شناس غربی است که به این موضوع مربوط است.
خلاصه ماشینی:
سر مقاله فعالیتهای توسعه اجتماعی - اقتصادی بهاییان ، پوششی برای تبلیغات دینی بهاییان چکیده یکی از مشکلاتی که مسئولان و مردم در کشورهای مختلف جهان سوم، خصوصا کشورهای اسلامی، با آن مواجهاند، فعالیت تبلیغی بهائیان، در پوشش فعالیتهای توسعه اجتماعی ـ اقتصادی، ولی با هدف تلاش برای تغییر دین افراد مورد تبلیغ و بهویژه کودکان، نوجوانان و جوانان است.
مقدمه مترجم روش تبلیغ در پوشش فعالیتهای توسعه اجتماعی–اقتصادی، در ادبیات بهائی بهعنوان روش تبلیغ غیرمستقیم نامیده شده است که مشتمل بر ارائه تعالیم و خدمات اجتماعی و بشردوستانه مورد نیاز مردم عادی، بهعنوان وسیلهای برای جلب توجه آنان و سپس ارائه مطالب تبلیغی خاص بهائیان است.
در چند کشور، در آمریکای مرکزی و جنوبی، بهائیان از پروژه برنامه های رادیویی محلی برای بومیان، پشتیبانی میکنند و آن را از برنامههای توسعهای خود قلمداد کردهاند.
اشکال و زیان پروژه های مشترک آن است که موضوع فعالیت تبلیغی بهائی مورد کم توجهی قرار میگیرد و این خطر وجود دارد که بهائیان برای دولت کار مجانی انجام دهند، مثل موردی که در پروژه بهداشتی اوگاندا بیان کردیم.
3 - Report on Bahá’í Development Projects, October 1987 (Baha’i World Centre, Department of Statistics, Haifa).
6 - Interview with Brian Burriston, 12 February 2000, at the Baha’i temple in Kampala; Asingwiire Narathius and Fred Ssengooba, An Evaluation of the Baha’i Health Project.
8 - Interview with Brian Burriston, 12 February 2000, at the Baha’i temple in Kampala.
8 - Interview with Brian Burriston, 12 February 2000, at the Baha’i temple in Kampala.