چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه ادراک دانشآموزان، والدین، دبیران و مدیران نسبت به جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس بود. با توجه به هدف مذکور، پرسشنامه محققساخته سلسلهمراتب دروس آموزشی مدارس، برای تعیین جایگاه درس ورزش نسبت به دروس هنر، تاریخ، حرفه و فن، ریاضی و علوم، در اختیار 85 دانشآموز، 140 نفر از والدین این دانشآموزان، 12 نفر از دبیران و 11 نفر از مدیران یکی از مجتمعهای آموزشی پسرانه منطقه 2 تهران در مقاطع راهنمایی و متوسطه که بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، قرار گرفت. گفتنی است، روایی محتوای ابزار توسط جمعی از متخصصان و پایایی آن نیز در یک مطالعه مقدماتی با آلفای کرونباخ 70/ 0 محاسبه شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون ناپارامتریک فریدمن و رتبهبندی میانگین رتبهها استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از این بود که درس تربیت بدنی در بین دروس دیگر با میانگین رتبه 55/4 در رتبه چهارم قرار دارد. بهطور کلی نتایج این پژوهش نشاندهنده جایگاه متوسط درس ورزش در میان دیگر دروس در مدرسه و همین طور حاکی از نامطلوب بودن ادراک والدین نسبت به جایگاه درس تربیت بدنی است.
The aim of the present study was to compare the perceptions of students, parents, teachers and school deans towards the position of physical education in schools. A researcher-made questionnaire of hierarchy of school subjects designed to determine the position of physical education towards art, history, professional technology, math and science was distributed among 85 students, 140 parents, 12 teachers and 11 school deans of one of the educational institutes in region 2 in Tehran for middle and high school boys who were selected by simple random sampling method. The content validity of this questionnaire was confirmed by some experts and its reliability was calculated by Cronbach alpha (α=0.70) in a pilot study. For data analysis, non-parametric Friedman test was used to rank means. Findings indicated that physical education occupied the fourth place (mean rank 4.55) among other courses. In general, the results of this study indicated the average position of physical education among other lessons at school as well as undesirable perception of parents towards the position of physical education.
خلاصه ماشینی:
با توجه به هدف مذکور، پرسشنامۀ محقق ساختۀ سلسله مراتب دروس آموزشی مدارس ، برای تعیـین جایگـاه درس ورزش نسبت به دروس هنر، تاریخ ، حرفه و فن ، ریاضی و علوم ، در اختیار ٨٥ دانش آموز، ١٤٠ نفـر از والـدین ایـن دانش آموزان ، ١٢ نفر از دبیران و ١١ نفر از مدیران یکـی از مجتمـع هـای آموزشـی پسـرانۀ منطقـۀ ٢ تهـران در مقـاطع راهنمایی و متوسطه که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، قرار گرفت .
Perception می توان در نظر گرفت (٢١) که در این میان دبیران و مدیران تربیت بدنی به عنوان عوامل اصلی در موفقیت یا عدم موفقیت درس تربیت بدنی در مدارس نقش بسزایی در سطح نگرش و ادراک دانش آموزان و نیز تمامی افراد شاعل در مدرسه دارند (٢).
به طور کلی هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ ادراک والدین ، مدیران ، دبیران و دانش آموزان نسبت به جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس است و در نظر دارد به این پرسش پاسخ دهد که جایگاه درس تربیت بدنی از دیدگاه والدین ، مدیران ، دبیران و دانش آموزان در مقایسه با دروس ریاضی ، علوم ، حرفه و فن ، تاریخ ، و هنر در چه رتبه ای قرار دارد.
براساس یافته های این تحقیق ، درس تربیت بدنی در حیطۀ کمک به یافتن شغل مورد نظر در آینده از دیدگاه دانش آموزان با میانگین رتبۀ ٤/٤٥ در جایگاه سوم قرار گرفت .
بر پایۀ یافته ها، درس تربیت بدنی در حیطۀ دانش در تدریس دروس از دیدگاه مدیران و دبیران با میانگین رتبه های ٣/٤١ و ٣/٤٦ در رتبۀ چهارم و از سوی والدین با میانگین رتبۀ ٤/٥٦ در رتبه و جایگاه پنجم قرار گرفت .