چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی کارکردهای دانشگاه از نظر مقام معظم رهبری در نظام آموزش عالی است. نحوه جمع آوری داده ها در آن با مطالعه اسنادی از طریق بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری طی سال های 1393-1380و پرسشنامه محقق ساخته و ارائه آن در میان اعضای هیئت علمی (490 نفری) و با نمونه (215 نفری) دانشگاه ارومیه به انجام رسید. روایی ابزار با توجه به نظر متخصصان و پایای آن با آلفای کرانباخ (91/ 0) مناسب گزارش شد. به منظور تلخیص و دسته بندی داده های از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده و نتایج تحلیل عاملی سه عامل پژوهش، آموزش و خدمات را شناسایی کرده است. همچنین در رویکرد تحلیلی ـ توصیفی سه راهبرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی ارائه شدند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه کشور ما از نظر تولیـد علـم در بخـش هـای کمـی و کیفـی بـا معیارهـای جهانی فاصله دارد، تحقیقات بـه معضـلات مختلفـی در ایـن حـوزه اشـاره کـرده انـد؛ عـواملی همچون وضعیت نامطلوب نظام آمـوزش عـالی ایـران در مقایسـه بـا کشـورهای توسـعه یافتـه و پایین بودن انگیزه دانشجویان در کسب دانش (مدهوشی و نیـازی ، ١٣٨٩: ١٤٧-١١١)، کمبـود سرمایه اجتماعی در فضای علمی دانشگاه (قانعی راد، ١٣٨٥)، ضـعف محتـوی دروس متناسـب با نیـاز دانشـجویان و شـیوه نامناسـب تـدریس اسـتادان (آراسـته و همکـاران ، ١٣٨٧: ٦٦-٤٧)، پایین بودن بار آموزشی استادان (صالحی عمران و قنواتی ، ١٣٨٩: ٣٨-٢١)، ضـابطه منـد نبـودن تولیـدات علمــی در کشــور (کــاظمی ، ١٣٨٧: ١٧٨-١٧٥) و ناکــارایی فرهنــگ دانشــگاهی در تربیت نیروی انسانی دانشگاهی و متخصص (فاضلی ، ١٣٨٣: ١٣٢-٩٣).
تعداد ماده ها و بار عاملی کارکردهای خدماتی دانشگاه در آموزش عالی مجازی ( به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور کـه در جـدول ٥ مشـاهده مـی شـود، اسـتفاده از مشـورت افـراد بـا تجربـه و پیش کسوت در حل مسائل علمی در خصوص کارکردهای دانشگاه ، بیشترین بـار عـاملی و پرورش روحیه دینی ، ایمانی و انقلابی و خدمت گذاری در گـروه آموزشـی کمتـرین را در بین گویه های مربوط به خـدمات در کارکردهـای دانشـگاه در نظـام آمـوزش عـالی از نظـر رهبری نشان می دهند."