چکیده:
بازخورد، بخش مهمی از فرایند ارزیابی میباشد که به مدرسان فرصتی برای اصلاح روش آموزش و یادگیری میدهد. در واقع، بازخورد یک ابزار قدرتمند در مسیر یادگیری است که منجر به بهبود عملکرد اعضای هیئت علمی میشود. با توجه به این مهم، هدف اصلی این تحقیق شناسایی موانع بازخورد در میان مدرسان کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بود. روش تحقیق از نوع کیفی و روایتی بوده و برحسب هدف کاربردی است که بدین منظور پس از طراحی سوالات و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته از مدرسان کارآفرینی، اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد. سپس با استفاده از مراحل معرفی شده در مدل اشتراس به تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه یافتههای پژوهش پرداخته شد. یافتهها حاکی از وجود موانع بازخورد در چهار سطح خود تنظیمی، فرایندی، وظیفهای و شخصی بین اساتید دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بود.
Feedback is a considerable part of the assessment process which provides an opportunity for the teachers to reform the teaching and learning methodology. In fact، feedback is a powerful tool in the learning process which leads to an improvement in the performance of the faculty members. On this account، this study aims to identify the feedback barriers of the board members of Entrepreneurship Faculty of Tehran University. The method of this paper based on practical purpose that method of data collection was qualitative research. Hence، after designing the questions and using the semi-structured interview with the entrepreneurship faculty professors، the required data were collected; afterwards by applying the steps offered in Strauss’s Model، the data were analyzed and the results were presented. The findings revealed that there were feedback barriers in four levels including self-regulatory، process-based، functional and personal levels among the professors of Entrepreneurship Faculty of Tehran University
خلاصه ماشینی:
این موانع به طور کلی، باعث پایین آمدن ســـطح آموزش کارآفرینی و عدم بهبود عملکرد اســاتید میشــود که یکی از عوامل بســیار مهم برای بررســی بازخورد اســـاتید کارآفرینی میباشـــد (٢٠٠٤ .
بدین منظور به دلیل ماهیت کار و بررســی عمیق تر مســألۀ پژوهش از روش کیفی اســتفاده شــده اســت ، بدین گونه که پس از بررســی موارد مختلف دانشــکدٔە کارآفرینی دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشکدٔە کارآفرینی منطقه و همچنین به دلیل نبودن تحقیقی مشابه و ضرورت وجود پژوهش هایی از این دست که نقش مهمی در ارتقای سطح کیفیت آموزش کارآفرینی دارند، این دانشـــکده به عنوان مورد مطالعه انتخاب شـــد.
همچنین هدف اصـــلی در انجام این پژوهش بررسی موانع بازخورد از اساتید دانشکدٔە کارآفرینی دانشگاه تهران است .
از ســـوی دیگر، برای یادگیرندگان این موضوع اهمیت بسیاری دارد که بدانند چگونه کاری را که انجام میدهند به خوبی یاد میگیرند و به اهداف یادگیری نزدیک میشـــوند در نتیجه بازخورد، به عنوان یکی از عوامل اثرگذار در یادگیری دانشجویان در آموزش عالی شناخته شده است ، به گونه ای که کیفیت پیامدهای یادگیری به کیفیت این ارزیابی بســـتگی دارد ( McTighe and ٢٠١٥ Wiggins).
٢. انجام پژوهش های در زمینۀه سنجش فارغ التحصیلان و ایجاد ارتباط بین ایشان با دانشکده برای تسهیل روند بازخورد، به منظور شناسایی موانع و مشکلات فارغ التحصیلان و همچنین بهبود کیفیت دروس ارائه شده به دانشجویان و ارائۀ دروس مورد نیاز بازار، این مهم باعث ایجاد پل ارتباطی بین بازار و نظام آموزشی میشود.
"Feedback: all that effort, but what is the effect?" Assessment & Evaluation in Higher Education 35(3): 277-289.