چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تعیین اولویتهای پژوهشی در روانشناسی اسلامی است تا با فراهمساختن اطلاعات صحیح و کافی، گامی موثر در زمینة برنامهریزی پژوهشی و انجام پژوهشهای اولویتدار برداشته شود.روش این پژوهش کیفی، و ترکیبی از روش پیمایشی، تحلیل محتوا و تکنیک دلفی است. جامعه آماری در شناسایی نیازها کلیة منابع اسنادی، انسانی و سازمانی در زمینه روانشناسی اسلامی است. جامعه آماری در اولویتبندی شامل کلیه متخصصان در زمینة روانشناسی اسلامی است و نمونه آماری در بخش شناسایی نیاز، شامل 502 منبع در مجموع منابع اسنادی، انسانی و سازمانی میشود. نمونه آماری در بخش اولویتبندی برای هر یک از 14 پرسشنامة طراحیشده در گرایشهای مختلف روانشناسی، شامل 35 نفر از متخصصان و کارشناسان میشود که با روش نمونهگیری هدفدار و با توجه به تخصصشان انتخاب شدند.یافتههای پژوهش شامل دستیابی به 311 عنوان پژوهشی در روانشناسی اسلامی در 14 گرایش روانشناسی است که 60 عنوان اولویت الف (اولویت خیلی زیاد)، 140 عنوان اولویت ب (اولویت زیاد)، 83 عنوان اولویت ج (اولویت متوسط) و 28 عنوان اولویت د (اولویت کم) دارند. بیشترین عنوان با اولویت الف و ب، در گرایشهای روانشناسی مثبت، روانشناسی اجتماعی و روانشناسی خانواده بود و کمترین عنوان با اولویت الف و ب در گرایشهای آسیبشناسی روانی، روانسنجی و روش تحقیق بود.
خلاصه ماشینی:
اولویتیابی پژوهشی در روانشناسی اسلامی حمید مهدیزاده، 1 علیرضا فاضلی مهرآبادی، 2 سیدمحمد غروی، 3 مسعود آذربایجانی 4 چکیده هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تعیین اولویتهای پژوهشی در روانشناسی اسلامی است تا با فراهمساختن اطلاعات صحیح و کافی، گامی مؤثر در زمینة برنامهریزی پژوهشی و انجام پژوهشهای اولویتدار برداشته شود.
نیازسنجی پژوهشی، اولویتیابی، روانشناسی دینی، روانشناسی دین، روانشناسی اسلامی مقدمه یکی از مهمترین دلایل گرایش به برنامهریزی در کلیه فعالیتها و اقدامات بشری منابع محدود و موانع و محدودیتهای اثرگذار و تعیینکننده است که آدمی را وادار به شناسایی اولویتهای اساسی و تعیین راهبردهای اثربخشی برای تحقق همان اولویتها میکند.
نیازسنجی پژوهشی ریشه در نیازسنجی و مدیریت پژوهش دارد، و در یک تعریف جامع عبارت است از: فرایند پیچیدة شناسایی نیازهای پژوهشی بالقوه و تعیین اولویت در بین پروژههای مختلف تحقیقاتی، تا از این رهگذر مبنای قابل دفاعی برای تخصیص مؤثر منابع فراهم آید (فتحی واجارگاه، 1387).
تنها اثر موجودِ اولویتیابی و نیازسنجی پژوهشی در حوزة دین با عنوان «اولویتهای پژوهشی دستگاههای علمی-اجرایی در حوزه دین» در سال 1386 توسط معاونت پژوهش حوزه علمیه قم در محدوده مراکز و مؤسسات علمی-اجرایی در 14 رشته انجام شد که یکی از رشتههای آن روانشناسی و علوم تربیتی بوده است.
پژوهش حاضر نخستین اولویتیابی پژوهشی در حوزه روانشناسی اسلامی است و میتواند به پژوهشهای آتی در این زمینه کمک شایانی کند.
Synder, T, D & Dillow, S, A(2010); Digest Of Education Statistics 2009 NCES (2010).