چکیده:
هدف از نگارش این مقاله بررسی نقش تعیین کننده مدیریت دانش ١ در پویایی سازمانها ومراکز آموزشی
می باشد. مدیریت دانش به عنوان رویکردی نو در علم مدیریت که شامل خلق، کسب، ذخیره سازی،
انتشار، به اشتراک گذاری و بکار گیری دانش است. نظام های آموزشی می توانند در استقرار مدیریت
دانش نقش اصلی را بازی کنند، زیرا سازمانها ومراکز آموزشی ودرراس آن، آموزش و پرورش با استفاده
از فرآیندهای مدیریت دانش قادر خواهند بود تا انسان هایی غنی از دانش را تربیت کنند، زیرا رابطه
نزدیکی بین روش های یادگیری و خلق دانش وجود دارد و از این طریق می توانند نیازهای خود را از
حیث اطلاعات شناسایی و به اشتراک گذاشته و به دقت تعریف نمایند. دانش دارایی واقعی سازمانهایی
است که برای حضور موفق در عرصه ی رقابت جهانی و یکپارچگی سیستمها، ارزشها و منابع سازمانی خود
تلاش میکنند. دانش به عنوان محرکی مهم در فرایند خلاقیت و نوآوری، نقش مهمی را به عنوان یک
منبع سازمانی و عامل موفقیت در سازمان ایفا می کند. مدیریت دانش به الگوهای تعامل میان فن آوریها،
فنون و افراد شکل می بخشد. امروزه پیچیدگی عوامل و شاخصهای موثر در توسعه سازمانها و مراکز
آموزشی به حدی است که کارشناسان در تعیین یک الگوی مشخص برای بررسی توسعه در یک سازمان
دانش مدار عاجزند از این رو میتوان با تلفیق عوامل زیرساختی مفاهیمی چون مدیریت اطلاعات و
مدیریت دانش به مفهوم گسترده و واحدی موسوم به توسعه پایدار دست یافت در این بین تاثیر و نقش
شاخصهای آموزشی در توسعه پایدار بسیار مهم و اساسی است. این مقاله که ابزارجمع آوری اطلاعات
آن به روش کتابخانه ای است به روش توصیفی تحلیلی به بررسی مدیریت دانش در سازمانها و مراکز
آموزشی و مدارس می پردازد وسعی شده است ابتدامفاهیم مربوط به مدیریت دانش و ویژگیهای آن بیان
گردد. درادامه مدلهای مدیریت دانش واستراتژی های آن و نکات مهم در موفقیت بهره گیری از مدیریت
دانش موردبحث وبررسی قرارمی گیرند.
خلاصه ماشینی:
امروزه پيچيدگي عوامل و شاخص هاي موثر در توسعه سازمان ها و مراکز آموزشي به حدي است که کارشناسان در تعيين يک الگوي مشخص براي بررسي توسعه در يک سازمان دانش مدار عاجزند از اين رو ميتوان با تلفيق عوامل زيرساختي مفاهيمي چون مديريت اطلاعات و 1 -Knowledge management - KM ٧٦ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره اول ، تابستان ١٣٩٦ * * * * * مديريت دانش به مفهوم گسترده و واحدي موسوم به توسعه پايدار دست يافت در اين بين تاثير و نقش شاخص هاي آموزشي در توسعه پايدار بسيار مهم و اساسي است .
ويکي پديا٤: مديريت دانش فرآيندي است که به سازمان ها کمک ميکند تا اطلاعات و مهارت هاي مهم را که به عنوان حافظه سازماني محسوب ميشود و به طور معمول به صورت سازماندهي نشده وجود دارند، شناسايي، انتخاب ، سازماندهي و منتشر نمايند.
١ ٨٤ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره اول ، تابستان ١٣٩٦ * * * * * به طور خلاصه اين مدل فرآيند تغيير شکل دانش را مورد بررسي قرار ميدهند اگر چه برخي از فرآيندهاي ذکر شده در آن بسيار مکانيکي و شکلي است .
شاخص ها نشان ٩٨ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره اول ، تابستان ١٣٩٦ * * * * * ميدهد اگر چه براي پياده سازي نظام جامع مديريت دانش به يک رويکرد نظام مند وبلند مدت نياز است ، اما ميتوان درجاتي از اين نظام را با امکانات موجود در سازمان ها پياده کرد.