چکیده:
از دیــدگاه قــرآن " وحــی " یــک پدیــده الهــی و فــر ا طبیعــی اســت کــه منشــاء طبیعــی و بشــری نــدارد، از حقیقــت آن فقــط پیامبــران کــه دارای تعالــی روح انــد، آ گاهــی دارنــد و تنهــا آنــان مــی تواننــد در بــاره ماهیــت وحــی داوری کننــد. در ایــن پژوهــش چهــار شــبهه مهمــی کــه مستشــرقان و ســایر شــبهه گــران بــر وحــی قرآنــی ایــراد نمــوده انــد پاســخ داده شــده و بــی اســاس بــودن آن هــا بــه اثبــات رســیده اســت. ماننــد : شــک و تردیــد پیامبــر ؟ص؟ در دریافــت وحــی؛ حاصــل تجربــه نفســانی پیامبــر؟ص؟ ؛ دخالــت شــیطان در القــاء وحــی به آن حضــرت ؛ اقتباس از کتاب هــای تــورات و انجیــل
خلاصه ماشینی:
در حالـي کـه وحـي و دريافت هـاي وحيانـي هـم در متـن و محتـوا دلائـل کافـي بـراي اثبـات خـود و برتـري آن بـر افـکار بشـري دارد چنانچـه مي فرمايـد: >قـل هـذه سـبيلي أدعـو إلـي ال علـي بصيـرة أنـا ومـن اتبعنـي > )يوسـف ،١٢/ ١٠٨(؛ »بگو:ايـن اسـت راه مـن ، کـه مـن و هـر ٍ کـس ]پيـروي ام [ کـرد بـا بينايـي بـه سـوي خـدا دعـوت ميکنيـم «.
٥٩ وحي قرآني و پاسخ به شبهات آن شمارٔە ٩٢ 115 از آن چــه گفتــه شــد مي تــوان چنيــن نتيجــه گرفــت کــه ، حقيقــت وحــي قرآنــي کــه بــه شـخص رسـول خـدا؟ القـاء شـده اسـت ، منشـاء الهـي دارد، نفسـاني و شـيطاني نيسـت و پيامبـر؟ بايقيـن کامـل آن را از فرشـتۀ وحـي فـرا گرفتـه اسـت ، نـه آن کـه از کتـب پيشـينيان رو نويــس کــرده باشــد، گرچــه در بعضــي مــوارد تشــابه ميــان آن و کتــب آســماني ديگــر وجــود دارد کــه بــه جهــت الهــي بــودن و وحــدت مصدريــت آن هاســت امــا تفاوت هــاي فراوانــي در آن هـا مشـاهده مي شـود، کـه ناشـي از مصـون بـودن وحـي قرآنـي از تحريـف و تضييـع و عـدم مصونيــت عهديــن از تحريــف و تضييــع اســت .
ب: وحـي رسـالي ؛ وحـي بـه انبيـاء و پيامبـران اسـت ، کـه خـود نيـز داراي اقسـامي اسـت ، کــه در قــرآن کريــم در آيــۀ شــر يفــۀ ٥١ ســورٔە شــوري بــدان اشــاره شــده اســت : >ومــا کان لبشــر أن يکلمــه ال إلا وحيــا أو مــن وراء حجــاب أو يرســل رســولا فيوحــي بإذنــه مــا يشــاء إنــه علــي حکيــم >؛ ٍ »و هيـچ بشـري را نرسـد کـه خـدا بـا او سـخن گويـد جـز ]از راه [ وحـي يـا از فراسـوي حجابـي ، سال بيست و سوم 116 نقد و معرفي يــا فرســتاده اي بفرســتد و بــه اذن او هــر چــه بخواهــد وحــي نمايــد.