چکیده:
در این مقاله دیدگاه های مفسّرین تشیّع و تسنّن را با توجه به آیه 120 سوره انعام مورد بررسی قرار می دهیم.و در رابطه با این که مصداق اصلی گناهان باطنی و راههای مبارزه باگناهان چیست؟ و این که انسان درون خویش را چگونه از سایر پلیدیها و رذائل اخلاقی و قلبی پاک کند تا به مرحله قرب الهی که مورد رضای خداوند متعال و ائمّه علیهم السّلام است برسد. همان گونه که نماز عبادتی ظاهری است و صرفا با پاک کردن بدن از نجاست های ظاهری به جا آورده نمی شود همچنین عبادت های باطنی و قلبی صرفا با تطهیر درونی از نجاسات و گناهان صحیح نمی باشد.
خلاصه ماشینی:
مقدمه اغلــب مــا انســان هــا دربــاره مفهــوم گنــاه کمــا بيــش اطلاعاتــي داريــم و همــان گونــه کــه مي دانيـم گنـاه اثـر مهلـک و مخربـي بـر روي روح و روان انسـان مـي گـذارد خصوصـا اگـر گنـاه بــه صــورت قلبــي و باطنــي باشــد ايــن تأثيــر را دو چنــدان مــي کنــد و اســتمرار گنــاه و تکــرار و مداومـت آن باعـث ايجـاد حالاتـي در انسـان مـي شـود کـه منشـأ ايـن تحويـلات و دگرگوني هـا را مـي تـوان تحـول و دگرگونـي ، درون و قلـب دانسـت .
بـه هـر جهـت دربـاره گنـاه و اثـرات روحـي و روانــي بــر فــرد در کتــب اخلاقــي و فقهــي تأکيــدزيــادي شــده اســت تــا جايــي کــه در قــرآن و روايـات از عـذاب و کيفـر دنيـوي و اخـروي صحبـت شـده اسـت در ايـن مقالـه سـعي بـر ايـن اسـت کـه گناهـان درونـي را از ديـدگاه مفسـرين شـيعه و سـني متقدميـن و متأخريـن بررسـي شـود و نظـرات هـر يـک را مـورد بحـث قـرار دهيـم .
١٢ در اينجــا لازم بــه ذکــر اســت کــه منظــور علامــه از گناهــان باطنــي و گناهــان ظاهــري ايــن اسـت کـه هـر گنـاه ظاهـري بـا گنـاه باطنـي همـراه اسـت و از فحـواي سـخن الميـزان فهميـده مـي شـود کـه علامـه هـم شـرک را جـزء گناهـان ظاهـري مـي دانـد و جملـۀ:>إن الذيـن يکسـبون 0 الإثـم ....
إبــن کثيــر در تفســيرش ميگويــد: کســاني کــه در نهــان و آشــکار معصيــت خداونــد مــي کننـد يعنـي ظاهـر و باطـن آن گناهـي کـه نيـت مـي کنـد انجـام دهـد و نسـبت بـه آن عمـل کنـد سـر و علانيـت آن خـواه کـم باشـد خـواه زيـاد باشـد گنـاه محسـوب مـي شـود.