چکیده:
قرآن پژوهان و علمای شیعه و اهل سنت درباره معنای « روایت سبعة احرف » و یا همان «حروف هفتگانه »، بسیار اندیشیده اند و برخی آن را با قرائات قرآن، مرتبط دانسته اند؛ عالمان اهل سنت در تحلیل حروف هفتگانه و نزول قرآن بر آن ها، به روایاتی استناد جسته و اقوال متفاوتی را در خصوص آن بیان کرده اند که حاصل نظر غالب آن ها، پذیرش روایات سبعة احرف و قبول تعدد قرائات قرآن می باشد، ولی عالمان شیعه، اعم از محدثان، مفسران و فقیهان، بر نادرستی معنای حدیث سبعة احرف در خصوص نزول الفاظ قرآن، تاکید داشته و در صورت اطمینان به صدور، آن را مرتبط با معانی قرآن دانسته اند و از طرف دیگر بر قرائت واحد نص قرآن، معتقدند که همان نص نازل شده الهی است که هم اکنون در جهان اسلام، رایج و مبنای تفسیر و معارف قرآن بوده و می باشد.
خلاصه ماشینی:
خبر واحد بودن حديث »سبعة أحرف « نزد علماي شيعه حديـث سـبعة أحـرف نـزد شـيعه إماميـه نـه تنهـا متواتـر نيسـت بلکـه خبـري واحـد اسـت کــه از ضعــف ســندي هــم برخــوردار بــوده و چگونــه ممکــن اســت روايتــي را پيامبــر ؟ نقــل نمـوده باشـد و بـه تواتـر نـزد أهـل سـنت روايـت شـده باشـد، ولـي نـزد راويـان شـيعه بـه طريـق / سال بيست و چهارم 92 علوم قرآني خبــر واحــد باشــد و آن هــم خبــر ضعيفــي بــه شــمار آيــد ؛ بديــن جهــت ، بــا توجــه بــه عــدم تصريـح روايـت سـبعة أحـرف بـر نـزول قـرآن بـر هفـت حـرف و دارا بـودن ضعـف سـندي و بـي اعتبــار بــودن آن ، نــزد راوي ، يعنــي شــيخ صــدوق ، مــي تــوان مدعــي شــد کــه حديثــي مبتنــي بـر نـزول الفـاظ قـرآن بـر سـبعة أحـرف ، حتـي در حـد خبـر واحـد هـم در جوامـع حديثـي شـيعه وجــود نــدارد ؛ اگــر پيامبــر ؟ ســخني مبنــي بــر نــزول الفــاظ قــرآن بــر هفــت حــرف را فرمــوده بـود، انتظـار ايـن بـود کـه آن همـه صحابـي شـيعه ، بـه ويـژه امامـان معصـوم ؟ از پيامبـر ؟ نقـل مي فرمودنـد و در مهـم تريـن جوامـع حديثـي شـيعه يعنـي : کتـب أربعـه ثبـت مي شـد؛٣٩ بــه هميــن جهــت ، محدثــان ، محققــان و مفســران و فقهــاي بــزرگ تشــيع از گذشــته تاکنــون در خصــوص حــروف هفتگانــه و يــا »ســبعة أحــرف « اعتقــادي روشــن و مســتند داشــته انــد مبنـي بـر ايـن کـه »قـرآن بـر حـرف واحـد « اسـت و روايـت » سـبعة أحـرف « در صـورت صحـت ســند، مربــوط بــه لهجــه هــاي قــرآن يــا بطــون و معانــي آن بــوده کــه مــي توانــد نظــري صحيــح باشـد؛ بـراي تبييـن بيشـتر، ديـدگاه هـاي محدثـان ، مفسـران ، قـرآن پژوهـان و فقهـاي إماميـه در خصـوص »نـزول قـرآن بـر حـرف واحـد « و حديـث » سـبعة أحـرف « بـه تفکيـک بيـان مي شـود.