چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تصویر سازمانی در رابطه بین هویت سازمانی و خوشبینی تحصیلی در مدارس اسلامی شهر تهران انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس اسلامی مقطع ابتدایی شهر تهران به تعداد 270 نفر میباشد. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول Krejcie & Morgan (1970) 159 نفر تعیین شد. جهت انتخاب نمونه آماری پژوهش نیز از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید. به منظور جمعآوری دادهها و اطلاعات موردنیاز در این پژوهش از پرسشنامه خوشبینی تحصیلی Beard, Hoy & Woolfolk Hoy (2010)، پرسشنامه هویت سازمانی Mael & Ashforth (1992) و پرسشنامه محقق ساخته تصویر سازمانی استفاده شد که پایایی هر یک از آنها به ترتیب برابر با 85/0، 81/0 و 79/0 به دست آمد. با هدف تجزیه وتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که هویت سازمانی با خوشبینی تحصیلی، هویت سازمانی با تصویر سازمانی و تصویر سازمانی با خوشبینی تحصیلی رابطه دارند. همچنین نتایج نشان داد هویت سازمانی با میانجیگری تصویر سازمانی با خوشبینی تحصیلی رابطه دارد.
نتیجهگیری: خوشبینی تحصیلی از نشانههای موفقیت یک مدرسه است وآنچه را که موجبات بهبود این مولفه مهم در مدارس اسلامی خواهد شد، توجه به هویت سازمانی و تصویر سازمانی مدارس اسلامی است. درک نامناسب ذینفعان از هویت سازمانی و تصویر سازمانی یک مدرسه اسلامی و ظرفیتهای موجود در آن بر کیفیت آموزشی و عملکرد کلی مدرسه تاثیرگذار خواهد بود.
Objective: The present study aims to investigate the mediating role of organizational image in the relationship between organizational identity and academic optimism in Islamic schools in Tehran.
Method: The study is applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of method. The statistical population includes all of 270 teachers of Islamic primary schools in Tehran. The sample size was 159 using Krejcie and Morgan (1970) table. Simple random sampling method was used to select the statistical sample. In order to collect the data and information required in this study, the Academic Optimism Questionnaire of Beard, (and Hoy, and Woolfolk Hoy, 2010), the Organizational Identification Questionnaire of Mael and Ashforth (1992) and the researcher-made organizational image questionnaire were used. The reliability of them was 0.85, 0.81 and 0.79, respectively. Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data.
Findings: The Findings showed that there was a relationship between organizational identity and academic optimism, between organizational identity and organizational image, and between organizational image and academic optimism. Furthermore, the findings showed that there was a relationship between organizational identity by the mediating role of organizational image, and academic optimism.
Conclusion: Academic optimism is one of the signs of success in schools, and what will improve this important component in Islamic schools is paying attention to the organizational identity and organizational image of Islamic schools. The beneficiaries’ improper understanding of the organizational identity and organizational image of Islamic schools and its capacities will affect the quality of education and the overall performance of these schools