چکیده:
با توجه به اهمیت بهکارگیری راهبردهای شناختی مناسب در بهبود فرایند یادگیری، هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر راهبردهای شناختی یادگیری است.40 نفر از بین کلیة دانشجویان زن دورة کارشناسی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93، به روش نمونهگیریِ دردسترس انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20n=) و گواه (20n=) جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامة راهبردهای شناختی MSLQ پینتریچ و دگروت بود. ابتدا این پرسشنامه بهعنوان پیشآزمون بر روی افراد هر دو گروه اجرا شد. سپس افراد گروه آزمایش در 8 جلسة آموزش تئوری انتخاب شرکت کردند. پس از پایان جلسات آموزشی، پرسشنامه مجدداً برای هر دو گروه بهاجرا درآمد. نمرات پیشآزمون و پسآزمون دو گروه با استفاده از آزمون کوواریانس مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون کوواریانس نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش تئوری انتخاب موجب کاهش استفادة معنادار راهبرد مرور و افزایش معنادار بهکارگیری راهبردهای بسط، سازماندهی و تفکر انتقادی در گروه آزمایش شده است. با استفاده از نتایج حاصل از این پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت کهآموزش تئوری انتخاب بهطور مؤثری موجب افزایش استفاده از راهبردهای شناختی عمیقتر و درنتیجه بهبود فرایند یادگیری خواهد شد.
Because of the important role of using the best cognitive strategies through learning processing, the main purpose of this research was to investigate the effect of choice theory training on learning cognitive strategies.40 person from female students of Tehran's Universities in 1393 were selected by accessible sampling and divided into two groups: experimental (n=20) and control (n=20) groups. Learning cognitive strategy questionnaire MSLQ Pintrich & De Groot were conduct to gathering basic level data. The subjects of experimental group were attending in choice theory training protocol for 8 sessions. The inventories after training period conducted again as post-test. The value of post-tests was compared with basic level through covariance analysis. The results of covariance analysis showed a significant difference between two groups as reduction of rehearsal strategy and increase of elaboration, organization and critical thinking strategies in experimental group compared with control group. The implications of these results are discussed with respect to the utility of applying choice theory training for significantly increase of deeper cognitive strategies, so learning processing was improved.
خلاصه ماشینی:
پژوهش ها نشان مي دهند که آموزش تئوري انتخاب بر همين اساس بر بسياري از رفتارهـاي ناکارآمد فائق شده و موجب تغيير در آن ها شده است ؛ برايمثال اثر آموزش تئوري انتخاب بـر ميزان شادکامي (کارخانه چي، احديو حاتمي ؛ ١٣٨٩)، افزايش عزت نفس و کانون مهـاردروني (صاحبي ، ١٣٩١)،کاهش سهل انگاري فرديو اجتماعي (عليزاده فردو تـدريس تبريـزي ، ١٣٩٣) منبــع کنتــرل و راهبردهــاي مقابلــه اي (اميــري، آقامحمــديان شــعرباف و کيميــايي؛ ١٣٩١)، مسئوليت پذيريو عزت نفس (موسوي ، ١٣٨٨)،اميد بـه زنـدگي و اضـطراب (پاشـاو امينـي ، ١٣٨٧)،افزايش توان مقابله با رفتارهاي قلدرانه (راضي مرادي، اعتماديو نعـيم آبـادي ؛ ١٣٨٩)، کاهش بحران هويت دانش آموزان (حسين پور، درويشي و سـوداني ؛ ١٣٨٨)، نگـرش نـسبت بـه 1 internal control psychology 2choice theory 3 Glasser 4survival, belonging and love, power, freedom, fun مصرف سيگار (پناه علي، شفيع آباديو احقر؛ ١٣٨٨)، افزايش پيشرفت تحـصيلي دانـش آمـوزان (وابولدينگ و بريکل ٢٠١٣،١)، افزايش خودپندارة مثبت (پترسـون ، چانـگ و کـالينز٢، ١٩٩٨) و برنامه هاي سلامت و تندرستي (کاستيونس ٢٠١٠,٣) نشان داده شده است .
نتايج تحليل کوواريانس براي بررسي اثر آموزش تئوري انتخاب بر راهبرد شناختي بسط (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول ٦ نمايش داده شده ، نتايج نشان مي دهند که با کنترل اثر پيش آزمون ، عضويت در گروه آزمايش يا کنترل در سطح ٠/٠٠٠١ معنادار بوده است .
نتايج تحليل کوواريانس براي بررسي اثر آموزش تئوري انتخاب بر راهبرد شناختي تفکر انتقادي (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول ٨ نمايش داده شده ، نتايج نشان مي دهند که با کنترل اثر پيش آزمون ، عضويت در گروه آزمايش يا کنترل در سطح ٠/٠٥ معنادار بوده است .