چکیده:
این پژوهش بهمنظور بررسی اثربخشی یادگیری مشارکتی بر حمایت اجتماعی و شادکامی دانشآموزان پسر اول متوسطۀ شهرستان قدس صورت گرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است و برای رسیدن به هدف از روش تحقیق شبهآزمایشی استفاده شده است. طرح تحقیق شامل پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعۀ این پژوهش شاملِ کلیۀ دانشآموزان پسر اول متوسطۀ شهرستان قدس است که در سال تحصیلی 1392-1391 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی خوشهای استفاده شد. قبل از هرچیز، از هر دو گروه پیشآزمون حمایت اجتماعی و شادکامی و بعد از پایان دوره در نیمسال دوم، پسآزمون گرفته شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از شاخصهای آمارِ توصیفی شاملِ «میانگین» و «انحراف معیار» و در بخش آمار استنباطی از روش «تحلیل کوواریانس چند متغیّری» استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از اثربخشی بیشتر یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش سخنرانی بر حمایت اجتماعی و شادکامی بوده است.
The purpose of the current study was to investigate the effectiveness of the Cooperative learning on the social support and happiness in First-Grade High school students of Ghods town. This research is an applicative research and in order to reach the goal have used the semi-experimental method of research. The research plan was pretest-posttest with the experiment and control group. The statistical population comprised all First-Grade High school students of Ghods town in the school year 2012/2013. In order to select sample for survey the Cluster sampling method was used.First of all a pre-test of social support and happiness was given to both groups. Then، a post-test was given at the end of the study. Data were analyzed by descriptive statistic including mean and standard deviation and also inferential statistic including MANCOVA test. Research findings indicate cooperative learning more effective compared to the lecture on social support and happiness.