چکیده:
هدف از پژوهش حاضرتعیین نقش باور به دنیای عادلانه در پیش بینی رضایت از زندگی دانشجویان دختر بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی می باشد. تعداد 368 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های باور به دنیای عادلانه(BJWS) و رضایت از زندگی SWLS)) جمع آوری و در تحلیل آماری از همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین بعد باور به دنیای ناعادلانه با رضایت از زندگی رابطه معکوس و معنی داری و بین باور به دنیای عادلانه عمومی، باور به دنیای عادلانه برای دیگران و باور به دنیای عادلانه برای خود، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. علاوه بر این نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام برای پیش بینی رضایت از زندگی نشان داد که در گام اول متغیر باورهای دنیای عادلانه برای خودبه تنهایی 19/0 و در گام دوم باورهای دنیای عادلانه برای خود و باورهای دنیای ناعادلانه روی هم 21/0، متغیر رضایت از زندگی را پیش بینی می کنند. بنابراین باور به دنیای عادلانه موجب کاهش حالات هیجانی منفی و تجربه های هیجانی مثبت بیشتر می شود و در کل چنین باوری رضایت بالا از زندگی را در پی خواهد داشت. هدف از پژوهش حاضرتعیین نقش باور به دنیای عادلانه در پیش بینی رضایت از زندگی دانشجویان دختر بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی میباشد. تعداد 368 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای باور به دنیای عادلانه(BJWS) و رضایت از زندگی SWLS)) جمعآوری و در تحلیل آماری از همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین بعد باور به دنیای ناعادلانه با رضایت از زندگی رابطه معکوس و معنیداری و بین باور به دنیای عادلانه عمومی، باور به دنیای عادلانه برای دیگران و باور به دنیای عادلانه برای خود، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. علاوه بر این نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام برای پیشبینی رضایت از زندگی نشان داد که در گام اول متغیر باورهای دنیای عادلانه برای خودبه تنهایی 19/ 0 و در گام دوم باورهای دنیای عادلانه برای خود و باورهای دنیای ناعادلانه روی هم 21/ 0، متغیر رضایت از زندگی را پیشبینی میکنند. بنابراین باور به دنیای عادلانه موجب کاهش حالات هیجانی منفی و تجربههای هیجانی مثبت بیشتر میشود و در کل چنین باوری رضایت بالا از زندگی را در پی خواهد داشت.
The present study aimed to determine the role of the belief in a just world in predicting life satisfaction among female university students. The method of this study was descriptive-analytical followed a correlational design. 368 female students at University of Sistan and Baluchestan were selected using the cluster sampling method. The data was collected using the Beliefs in a Just World Scale (BJWS) and the Satisfaction with Life Scale (SWLS) and in the data analysis، the Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis were used. The results indicated that the dimension of the belief in an unjust world was significantly and diversely related to life satisfaction and the beliefs in a just world for everyone، in a just world for others، and in a just world for self were significantly and positively correlated with life satisfaction. Moreover، the results of stepwise regression analysis conducted to predict life satisfaction revealed that in the first step، the beliefs in a just world for self alone predicted 0.19 and in the second step، the beliefs in a just world for self and the beliefs in an unjust world together predicted 0.21 of the variations in life satisfaction. Therefore، the belief in a just world decreases negative emotional states and increases positive emotional experiences and، in general، such a belief leads to high levels of satisfaction with life.