چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة بین خوددلسوزی و ذهنآگاهی با استرس تحصیلی در دانشآموزان دختر بود. روش پژوهش این مطالعه همبستگی است. جامعة آماری شامل دانشآموزان دختر دورة دوم متوسطه است که مشتمل بر 2900 نفر دانشآموز بود. روش نمونهگیری مطالعة حاضر، نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و دربرگیرندة 341 نفر از دانشآموزان دختر بود. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامة مقیاس خوددلسوزی نف، ذهنآگاهی بائر و پرسشنامة استرس تحصیلیزاژاکووا است. یافتهها نشان داد که بین ذهنآگاهی با استرس تحصیلی در سطح (p<0.01( رابطه معنادار وجود دارد نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 32 درصد از واریانس استرس تحصیلی توسط ذهن آگاهی و خوددلسوزی قابل پیش بینی است در نتیجه ذهن آگاهی و خوددلسوزی به عنوان سازه های ی مثبت نقش بسزایی در کاهش استرس تحصیلی دانش آموزان دختر دارد
The main purpose of this research was the relationship between the self-compassion and mindfulness with female students' academic stress. Research method is correlation. The population consisted of 2،900 female students. Sampling method was multistage random cluster which includes 341 female students. Measurement tools included Neef’s self-compassion، Baer’s mindfulness and Zajacova’s Academic Stress. The results showed that significant relationship mindfulness with academic stress (P<0/01) and the self-compassion with academic stress (P<0/01). Regression analysis showed that 32 percent of the variance in academic stress predicted by mindfulness and self-compassion. Consequently، mindfulness and self-compassion as the positive constructs is effective in reducing female students' academic stress.