چکیده:
در این مقاله ماهیت روح القدس وکارکردهایش از دیدگاه فیلون و پولس بحث می شود. از نظرفیلون روح القدس یا روح الهی صرفا وسیله ارتباط خدا با انسان است و تنها کارکردش ، نبوت و پیشگویی است؛ کارکردی که در سنت یهودی هم وجود داشت. همچنین فیلون روح الهی را که مطابق نص کتاب مقدس ، موجب نبوت است ، با جذبه یا تصرف الهی در فلسفة افلاطون ترکیب می کند . به نظر می رسد روح القدس از دیدگاه وی نوعی فرشته است، اما روح القدس از نظر پولس شخصی واقعی است که برخوردار از اراده ، احساس و محبت است .کارکردهای روح القدس همان است که در عهد عتیق آمده؛ البته پولس آنها را بسط داده است. پولس برای روح القدس ثمراتی چون محبت ، صلح وآشتی، بردباری و نیکی به دیگران قائل است . آنچه مهم و شایان ذکر است معنای جدیدی است که پولس به روح القدس می دهد؛ او اعتقاد به روح القدس را در کنار اعتقاد به خدای واحد یهودی و اعتقاد مسیحی به مسیح قرار می دهد و در واقع زمینه را برای شکل گیری آموزه تثلیث فراهم می کند.
خلاصه ماشینی:
"بدین سان از نظر فیلون روح الهی به معنای روح نبوی، موجودی مجرد است که بر انسان فرود میآید یا نازل میشود یا بر او قرار میگیرد یا او را میپوشاند یا او را پر میکند یا از طریق وی سخن میگوید اما انسان باید برای این رو یت روح نبوی الهی آماده باشد و وقتی این آمادگی حاصل میشود که آن روح الهی دیگری که در اوست ، یعنی ذهن یا نفس مجرد، خودش را از همه تأثیرات جسمانی رها سازد و خودش را از همه انواع معرفت حسی چه احساسات و چه مفاهیم عقلی مبتنی بر احساسات ، که نفس مجرد به سبب وجودش در بدن آنها را پذیرفته است ، تهی سازد.
٤. فیلون به موجودات واسطه ای مثل روح القدس به عنوان ابزاری برای ارتباط خدا با انسان و رساندن پیام خدا به انسان قائل بود، اما روح القدس در اندیشه پولس معنای جدیدی که اختصاصا مسیحی است و در آیین یهود سابقه نداشته است ، حاصل کرده یعنی اعتقاد به روح را در کنار اعتقاد یهودی به خدای واحد و اعتقاد مسیحی به مسیح قرار میدهد و زمینه را برای پروراندن آموزة تثلیث فراهم میکند."