چکیده:
آنچه در آیات متعدد قرآن در خصوص عیسی و مسیحیت وارد شده همواره محل توجه و
موضوع بحث از جانب متکلمان و مبلغان مسیحی بوده است. در دورة اخیر برخی از متکلمان
مسیحی، برخلاف رویة متداول سنتی که سعی در مجادله و تقابل داشت، در جهت تقریب
منظر اسلام و مسیحیت در خصوص عیسی تلاش کرده اند. در این مقاله ضمن بیان و توضیح
این منظر جدید نشان خواهیم داد در رویکرد ایشان دو نکتة حائز اهمیت وجود دارد: نخستین
ادعا آنکه انتقادات قرآن در مواضعی که به شدت و تندی می گراید نه متوجه مسیحیت
رسمی بلکه ناظر بر برخی افهام و تعابیر خاص از مسیحیت است؛ دوم آنکه تلاش دارند تا از
عقیدة مسیحیت در خصوص تثلیث بر پایة تطبیق آن با بحث اسماء و صفات الهی در قرآن
دفاع کنند و بر این اساس تقریب منظر اسلام و مسیحیت را در این موضوع به انجام رسانند.
تلاش شده است نشان دهیم به رغم مساعی وافر این متفکران به نظر می رسد همچنان فرقی
عیسی » شخص « فارق و اختلافی اساسی مابین دو منظر وجود دارد: درحالی که در مسیحیت
محوریت تام و منحصر به فرد در نجات دارد، در قرآن عیسی و محمد همانند سایر پیامبران
تنها هادی به سوی حقیقتند، حقیقتی که مستقل از آنهاست. لذا مسیحیت قائل به الوهیت
عیسی است و قرآن منکر آن.
خلاصه ماشینی:
"حال این دسته از متکلمان مسیحی سعی بر آن دارند این معنا را در قرآن نیز بیابند و نشان دهند به رغم آنکه قرآن مسیحیان را به سبب اعتقاد به الوهیت عیسی مورد عتاب و انتقاد قرار داده است ، با ذکر تعالیم اساسی مسیحیت به طور ضمنی ما را به همان اعتقادات فرامیخواند: قرآن حمل بدون مجامعت مریم و اینکه حمل از طریق نفخۀ الهی صورت وقوع یافت را به تصریح بیان کرده است (التی أحسنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا ٦٦:١٢؛ همچنین ١٩:١٧ الی ١٧:٢١؛ ٢١:٩١؛ ٤:١٥٦) و آن را به خلقت آدم تشبیه میکند (إن مثل عیسی عند الله کمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون ٣:٥٩)، از طرفی خداوند پس از خلقت آدم و اعمال نفخۀ الهی و قبل از هبوط وی ملائک را امر به سجده بر آدم کرد (فقعوا له ساجدین ٣٨:٧٢) و همه جز ابلیس که استکبارا و کفرا امتناع کرد، امتثال امر نمودند (٣٨:٧٢).
مطلب دیگر آنکه به رغم تلاش و دقت قابل تحسین این گروه از دانشمندان مسیحی در تبیین دیدگاه قرآن دربارة الوهیت عیسی و نیز تقریب دیدگاه قرآن و انجیل به یکدیگر، به نظر میرسد بحث همچنان باقی است ؛ زیرا حتی با پذیرش کلیت دیدگاه آنها یک تفاوت مهم بین قرآن و مسیحیت رسمی همچنان وجود دارد."