چکیده:
پژوهش حاضر با هدق بررسی رابطه ابعاد شخصیت و سبک های هویت با میزان استفاده از اینترنت و مقایسه ان در بین دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی واحد شبستر انجام شد ه است. بدین منظور 370 دانشجو با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی، انتخاب و پرسشنامه های پنج عاملی شخصیت(NEOFFI)سبک های هویت برزونسکی و اعتیاد بع اینترنت یانگ، توسط آن ها پاسخ داده شد. نتایج نشان داد که از بین ابعاد شخصیت، بعد با وجدان بودن با استفاده از اینترنت، رابطه منفی و معنادار است. همچنین مشخص شد که با افزایش برونگرایی، موافق بودن و با وجدان بودن، میزان استفاده از اینترنت به صورت معنادار کاهش می یابد. نتایج تحلیل رگرسیون برای سبک های هویت و میزان استفاده از اینترنت، بیانگر ارتباط معنادار بین سبک های هنجاری و سردرگم، با میزان استفاده از اینترنت بود. همچنین مشخص شد که با افزایش سبک هویت هنجاری، میزان استفاده از اینترنت کاهش می یابد؛ اما یا افزایش سبک هویت سردرگم، میزان استفاده از اینترنت نیز افزایش می یابد. یافته دیگر پژوهش این بود که میزان استفاده از اینترنت در دانشجویان پسر، بیشتر از دختران و در مورد سبک هویت تعهد، تفاوت به نفع دانشجویان دختر بود. بنابراین استفاده از اینترنت، با برخی از ابعاد شخصیتی و سبک های هویت ارتباط دارد و دانشجویان پسر، بیشتر از دانشجویان دختر، از اینترنت استفاده می کنند.
خلاصه ماشینی:
1- White 2-Young یافته ها (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول شمارة ١ نشان می دهد که بین ابعاد برونگرایی، موافق بودن و با وجدان بـودن ، با میزان استفاده از اینترنت ، رابطۀ معنادار است .
با توجه به این که علامـت ضـریب همبـستگی برای هرسه بعد شخصیت ، منفی است ؛ بنابراین میتوان گفت با افزایش ویژگی هـای شخـصیتی برونگرایی، موافق بودن و با وجدان بودن ، میزان استفاده از اینترنت کاهش مییابد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول شمارة ٣ نشان می دهد که بین سبک های هویت هنجاری و سردرگم بـا میـزان استفاده از اینترنت ، رابطۀ معنادار است .
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطۀ بین سه متغیر ابعاد شخصیت و سبک هـای هویـت بـا استفاده از اینترنت انجام شده است .
در این بررسی، نتایج تحلیل آماری رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین ابعاد شخـصیت ، بعد باوجدان بودن ، پیش بین معنادار برای متغیر میزان استفاده از اینترنت است .
در بررسی فرضیۀ دوم پژوهش ، نتایج تحلیل آماری رگرسیون چند متغیری، نشان داد کـه از بین سبک های هویت ، هویت هنجاری و هویت سردرگم پیش بین های معنادار برای متغیـر میـزان استفاده از اینترنت بودند.
فرضیۀ سوم پژوهش ، به بررسی این موضوع میپرداخت که بین دانشجویان دخترو پـسراز نظر ابعاد شخصیت ، سبک های هویت و میزان استفاده از اینترنت تفاوت وجود دارد.