چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین الگوی علی روابط بین مولفه های کمال گرایی و بهزیستی روان شناختی با تاکید بر نقش واسطه ای مولفه های انگیزش تحصیلی بود.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری، دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر کرمانشاه به تعداد 16138 در سال تحصیلی 94–1393 بود. با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای از بین نواحی سه گانه آموزش و پرورش 4 دبیرستان دخترانه مائده، کوثر، جلال آل احمد، حضرت معصومه و 4 دبیرستان پسرانه شهید آوینی، شهید انصاری، شهید تندگویان و ادیب و از هر دبیرستان بین 55 تا 60 تا دانش آموز و درمجموع 456 دانش آموز بر اساس جدول کرجسی-مورگان 1970 انتخاب شد. داده ها از طریق پرسشنامه کمال گرایی چندبعدی تهران-بشارت (1386)، انگیزش تحصیلی والرند، پلتییر، بلیس، بریر، سنکال و والیرس (1992) و بهزیستی روان شناختی ریف 1995 جمع آوری شد.
یافته ها: نتایج نشان داد الگو با داده های این پژوهش برازش مناسبی دارد. هم چنین بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم نشان داد که انگیزش تحصیلی خودتعیین گر، نقش واسطه ای را در ارتباط بین کمال گرایی خودمحور و بهزیستی روان شناختی (0/68=β، 002/0=P) ایفا می کند. اما برخلاف فرض اولیه الگو، نقش واسطه ای انگیزش غیرخودتعیین گر، در ارتباط بین کمال گرایی جامعه محور و بهزیستی روان شناختی تایید نشد (0/075=β، 098/0=P).
نتیجه گیری: به طورکلی می توان گفت انگیزش تحصیلی، در ارتباط بین کمال گرایی و بهزیستی روان شناختی نقش کلیدی دارد. بنابراین لازم است در برنامه ریزی آموزشی بر این سازه ها بیش از پیش توجه شود.
خلاصه ماشینی:
هم چنين بررسي اثر مستقيم و غيرمستقيم نشان داد که انگيزش تحصيلي خودتعيين گر، نقش واسطه اي را در ارتباط بين کمال گرايي خودمحور و بهزيستي روان شناختي (٠٦٨=β، ٠٠٠٢=P) ايفا ميکند.
هم چنين قنبري، جواهري، سيدموسوي و مليحي (١٣٨٩) نشان دادند کمال گرايي با روابط مثبت با ديگران که از مولفه هاي بهزيستي روان شناختي است ، ارتباط مثبت دارد.
و پژوهش هاي بسياري در بررسي ارتباط بين الگوي کمال گرايي چندبعدي و بهزيستي روان شناختي صورت گرفته (کاتن و يسيناس ، ٢٠١٥؛ هيبارد و داويز، ٢٠١١)؛ اما چندين پرسش مهم هم چنان باقي مانده است .
amotivation ٣١٤ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ١٠/ شماره ٣(٣٩)/ پاييز ١٣٩٥ پژوهش هاي زيادي تأثير کمال گرايي چندبعدي يا جهت گيري انگيزشي بر بهزيستي روان شناختي دانش آموزان ارزيابي شده ، اما کمتر به نقش واسطه اي احتمالي انگيزش تحصيلي بين هريک از ابعاد کمال گرايي، ابعادي مثل خودمحوري و جامعه محوري و بهزيستي روان شناختي توجه شده است .
Vallerand, Pelletier, Blais, Briere, Senecal & Valliéres 5.
درمجموع نتايج حاصل از پژوهش حاضر تبيين ميکند جهت گيري کمال گرايي خودمحور از طريق ارتباط با انگيزش تحصيلي خودتعيين گر به طورمثبتي بهزيستي روان شناختي را ارتقاء ميبخشد که اين نتايج با پژوهش هاي لي و همکاران (٢٠١٥) نيز همسو است .
٣٢٠ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ١٠/ شماره ٣(٣٩)/ پاييز ١٣٩٥ يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد انگيزش تحصيلي خودتعيين گر نقش واسطه اي را در ارتباط بين کمال گرايي خودمحور و بهزيستي روان شناختي ايفا ميکند.