چکیده:
نظام آموزش و پرورش بهطور بالقوه یکی از تعیینکنندهترین نهادها در تحقق مفاد سند چشمانداز توسعه کشور است، اما ایفای نقش مناسب در این زمینه مستلزم دارا بودن رهنمودهایی در توسعه نظام آموزش و پرورش کشور است. این نظام در راستای تحقق سند توسعه کشور مستلزم دارا بودن برداشت مشخص در خصوص انسان مطلوب برای نظام آموزشی میباشد. از آنجایی که آموزش و پرورش بهعنوان محور توسعه پایدار، وظیفة تربیت نیروی انسانی مطلوب و ماهر جهت کار در بازار پرخطر جهانی و تداوم آموزش آنها را بههمراه سایر نهادها بهعهده دارد، با تدوین یک سند ملی در مورد توسعه آموزشها میتواند نیروی انسانی کشور را برای ورود به عصر دانایی در چهار بعد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آماده کند. مهمترین مساله در این پژوهش عبارت است از: بررسی ویژگیهای انسان مطلوب نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در افق بیست ساله (1404 – 1384). پژوهش حاضر در قالب چهار محور زیر و بهصورت مطالعه اسنادی انجام شده است - مطالعات تطبیقی (نظامهای آموزش و پرورش، سازمانها و نهادهای بینالمللی و انجمنهای علمی، تخصصی حوزه پژوهش در تربیت) - اسناد و مدارک رسمی توسعه کشور (کلیه وزارتخانهها و سازمانهای دولتی) 3) اسناد و مدارک قانونی (کلیه مصوبات مربوط به فرهنگ و آموزش و پرورش توسط مراجع قانونی کشور) - مطالعات آیندهپژوهی (کلیه منابع تدوین شده به زبان فارسی و انگلیسی در حوزه مورد بررسی). بهمنظور گردآوری دادههای این تحقیق از فیشهای ثبت دادهها استفاده شده است. منابع اطلاعاتی مورد استفاده اسناد اداری و دولتی، اسناد پژوهش کتابخانهای، منابع مرجع و سایتهای اینترنتی میباشد. روش پژوهش تحلیلی کیفی میباشد. بدین منظور تحلیلهای انجام شده در قالب جداول اطلاعاتی و تطبیقی آماده شدهاند. آنچه که از این مطالعات حاصل شد عبارت است از منشور یا اعلامیهای که شکل اولیه ویژگیهای انسان مطلوب را در قالب 10 طبقه اصلی، 60 مفهوم فرعی و ویژگی عرضه نموده است.
educational system potentially is one of the key
and primary institutions in realization of content of document of
vision of development of country. But the playing of the suitable
role in this context requires having guidelines and general
directions in developing educational system of the country. The
educational system of the country in accord whit realization of the
document of the developing country requires a special conception
regarding ideal human for the educational system. In other words,
the starting point of movement towards designing a
comprehensive Plan for the development of the educational
system. The drawing of the vision for the educational system has
to do with ideal human. In so far as education has along the other
institution and organizations the responsibility of sustainable
growth, educating ideal and skillful human resources for working
in a competitive of national document of education in different
fields can prepare country’s human resources for entering the era
of knowledge in four dimensions of cultural, economic, society
and political. What constitutes the man problems is the following.
The study of ideal human characteristics in the educational system
of the Islamic republic of iran in twenty- year vision (1384- 1409).
The present research is done in the frame work of four fallowing
axis and is done in the from of document studies. Comparative
studies (educational system, international organizations and
institutions, scientific- professional societies in the domain of
research in educational) Formal Document relating to the
development of the country.(all ministries and government
organizational). Legal documents call acts regarding culture and
education by legal authorities of the country. Future- oriented
studies (all source formulated in farsi and English in the main
focus of the study) In order to gather all data in this research , the
method of recording relevant data was used. The used source were
government documents, library research documents, primary
source and internet sites. The method of analyzing research data
was a analytical- qualitative method. With this purpose, analyses
done by using information and comparative tables. What was
resulted from this study was a declaration containing. Initial forms
of ideal human characteristics with ten main categories sixty.
Secondary concept and characteristics were presented.
خلاصه ماشینی:
"به تصویر صفحه رجوع شود 16 دوفصلنامة مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی / دورة ٦/ شمارة ١١/ پاییز و زمستان ١٣٩٢ مدرسه زندگی باید در پی تربیت کدام شهروند مطلوب باشد؟ نتایج یافته های حاصل از مطالعات اسنادی ١ در ارتباط با بررسی ویژگی های انـسان مطلـوب نظـام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در افق بیست ساله در ٤ بخش مطالعات تطبیقی ، اسناد و مدارک توسعه کشور، مطالعات آینده پژوهی و اسناد و مصوبات قانونی به صورت ویژگی هایی در ١٠ مقوله کلی سواد سیاسی ، سواد اجتمـاعی ، سـواد فرهنگـی - هنـری ، سـواد معنـوی (دینـی - اخلاقی )، سواد علمی ، سواد میان فرهنگی (جهانی )، سواد اقتـصادی – حرفـه ای ، سـواد فنـاوری ، سواد بهداشتی و سواد زیست محیطی به دست آورده شد، که هر یک از ایـن مقولـه هـای کلـی چندین ویژگی اساسی را شامل می شود و هر ویژگی اساسی نیز چندین ویژگی اختصاصی تر را در بر می گیرد.
در نهایت آنچه که از این مطالعات حاصل شد عبارت است منشور یا اعلامیه ای که شکل اولیه ویژگی های انسان مطلوب را در قالب ١٠ طبقـه اصـلی (سـواد سیاسـی ، سـواد اجتمـاعی ، سـواد فرهنگی - هنری ، سواد معنوی ( دینی - اخلاقی )، سواد علمی ، سواد میان فرهنگی (جهانی )، سواد 42 دوفصلنامة مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی / دورة ٦/ شمارة ١١/ پاییز و زمستان ١٣٩٢ مدرسه زندگی باید در پی تربیت کدام شهروند مطلوب باشد؟ اقتصادی – حرفه ای ، سواد فناوری ، سواد بهداشتی و سواد زیست محیطی )، ٦٠ مفهـوم فرعـی و ویژگی را عرضه نموده است ."