چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اخلاقی مدیران و ناسازگاری جسمانی معلمان با شیوهی مدیریت با عشق در بین مدارس دوره اول متوسطه شهر ایلام بود، که شیوهی مدیریت با عشق در کل و همچنین در قالب ابعاد 4 گانهی هیجان مثبت، شایستگیهای مدیریتی، مهارت رهبری و معنویت مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، همبستگی – تحلیلی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و معلمان مدارس دخترانه دوره اول متوسطه شهر ایلام بود که 225 نفر از بین آنها انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه بود که روایی آنها توسط متخصصین مدیریتی مورد تایید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید که به ترتیب برای هوش اخلاقی، شیوه مدیریت با عشق و ناسازگاری جسمانی برابر با 93/ 0 و 92/ 0 و 77/ 0 بوده است. برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج پژوهش بیانگر آن است که هوش اخلاقی بر شیوه مدیریت با عشق و 3 بعد شایستگی مدیریتی، مهارت رهبری و معنویت تاثیر معناداری دارد. باتوجه به تاثیر مثبت هوش اخلاقی بر شیوه مدیریت با عشق، باید به تقویت این هوش در مدیران پرداخته و از آنجا که بین شیوه مدیریت با عشق و ناسازگاری جسمانی رابطه معنادار معکوسی وجود دارد، میتوان با تقویت این شیوه مدیریتی جدید بر ناسازگاری جسمانی معلمان تاثیر گذارد و بدین ترتیب به بهبود وضعیت جسمانی معلمان پرداخت.
This article tries to study the relationship between managers’ moral intelligence and physical conflict of teachers with style of management with love in thejunior high schools in the city of Ilam. Style of management with love in general and also, in the form of four separate dimensions of positive emotions, managerial competence, leadership skills, and spirituality were examined. In this study, Correlation research method was used. Statistical community of this research included 225 people from managers and teachers of junior high schools in the city of Ilam. A questionnaire was used for data collection and its validity was confirmed by
management experts and also its reliability was calculated throughCronbach’s alpha. For for the moral intelligence, style of management with love and physical conflict reliabilitywas 0/93, 0/92 and 0/77. To test this hypothesis, Pearson's correlation
and regression analysis were used. And the results showed that moral intelligence has a significant impact on the style of management with love and 3 dimensions of management including managerial competence, leadership skills, and spirituality. Also
there is an inverse relation between style of management with love and teachers physical
conflict.
خلاصه ماشینی:
"امروزه موضوع سلامت روان و ناسازگاری جسمانی به عنوان یک بعد از آن در پژوهش ها زیادی موردتوجه قرار گرفته و مشخص شده است که عوامل متعددی وجود دارند که مستقیم یا غیرمستقیم و به گونه ی مثبت یا منفی بر آن تأثیر می گذارند که از بین عوامل احتمالی مؤثر بر بعد ناسازگاری جسمانی می توان به شیوه مدیریت با عشق اشاره نمود و بدین دلیل انجام چنین بررسی هایی در آموزش و پرورش ضروری و مهم تلقی می گردد.
آزمون T-TEST بررسی وضعیت عامل های تحقیق به تصویر صفحه رجوع شود با توجه به نتایج آزمون T-TEST حد پایین و حد بالا هریک از عامل های هوش اخلاقی مدیران ، شیوه مدیریت با عشق ، هیجان ، شایستگی ، معنویت و رهبری ، مثبت هستند و با مقدار معناداری ٠٠٠٠=p-value می توانیم استنباط کنیم میزان این عامل ها بالاتر از حد متوسط هستند، کمیت میانگین های به دست آمده نیز موید این مطلب است .
پیشنهادات ١) از آن جا که هوش اخلاقی قابل آموزش است و دارای ابعاد (شایستگی ) شامل انسجام ، صداقت ، شجاعت ، رازداری ، انجام تعهدات فردی /مسئولیت پذیری (پاسخ گویی ) در برابر تصمیمات شخصی ، خودکنترلی و خودمحدودسازی ، کمک به دیگران (قبول مسئولیت برای خدمت به دیگران )، مراقبت از دیگران (مهربانی )، درک احساسات دیگران (بشردوستی و رفتار شهروندی ) و درک نیازهای روحی خود (ایمان ، اعتقاد و تواضع ) است ، لذا پیشنهاد می شود با برگزاری دوره های آموزشی در قالب کارگاه به صورت آموزش در محیط واقعی برای مدیران مدارس ، به تقویت هوش اخلاقی آن ها پرداخته و بدین گونه بر شیوه ی مدیریت با عشق آنان تأثیر گذارد."