چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت موجود و شناسایی چالشهای پیش روی وضعیت مطلوب آموزش مدیران در صنعت خودروسازی با روش بررسی موردی است. اطلاعرسانها، مدیران و کارشناسان آموزش 10 شرکت بزرگ وابسته به صنعت خودروسازی شهر مشهد بوده که 4 شرکت بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید. راهبردهای مورد استفاده، بررسی و تحلیل اسناد شرکتها در زمینه آموزش مدیران، مصاحبه و پرسشنامهی محققساخته بود. جهت تحلیل دادههای کمی از آمار توصیفی (درصد و فراوانی) و دادههای کیفی از تحلیل ساختاری و تفسیری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که در اکثر شرکتها از روشهای مناسب نیازسنجی آموزش مدیران استفاده نمیشود، میزان مشارکت مدیران در نیازسنجی بسیار محدود است و نیازسنجی بهصورت مستمر انجام میگیرد. در اکثر شرکتها برنامهریزی مشخصی برای برگزاری دورههای آموزشی وجود ندارد و طراحی آموزشی توسط یک کادر متخصص صورت نمیگیرد. مدیران بهطور معمول خیلی کم در دورهها حضور پیدا میکنند. عمدهی شرکتها از شیوهی آموزشی کنفرانس استفاده میکنند و روش تدریس غالب در شرکتها برای آموزش مدیران، روش سخنرانی و پرسش و پاسخ است. نتایج بهدست آمده در ارتباط با چالشهای پیشروی تحقق وضعیت مطلوب آموزش مدیران نشان داد که این چالشها در دو مقولهی چالشهای مشترک شامل، دانش و تخصص، امکانات و تخصیص بودجه کافی به بخش آموزش، دیدگاه مدیر ارشد سازمان، فرهنگ آموزش نزد مدیران و فرهنگ کلی و عمومی سازمان و چالشهای تخصصی نیازسنجی و ارزشیابی، دانش و تخصص متولیان امر آموزش و ضرورت و اهمیت است، همچنین چالشهای تخصصی طراحی شامل، مدرس، حضور مدیران در دورههای آموزشی، زمان اجرا و واحد آموزش است.
خلاصه ماشینی:
در واقع توجه روز افزون به آموزش مدیران و اهمیتی که صاحب نظران مدیریت برای آن قائلند بر این فرض استوار است ، که برنامه های آموزشی به افزایش دانش و مهارت و اصلاح رفتار مدیران منجر می گردد و نهایتا بهبود عملکرد و افزایش اثربخشی سازمانی را در پی خواهد داشت (الکاظم ٢، ٢٠١٠) به طور کلی آموزش مدیران پیچیده ترین و بالاترین سطح معرفت در سازمان است ، که می بایست مهارت چگونه یاد گرفتن را در یادگیرنده ایجاد کند (غفاری ، ١٣٨٨).
نظر فراگیران در خصوص میزان رعایت اصول آموزش مدیران در فرصت های یادگیری (رجوع شود به تصویر صفحه) در محور مشارکت مدیران در برنامه های آموزشی ، مشخص گردید مدیران به طور معمول خیلی کم در دوره ها حضور پیدا می کنند و اغلب آنان این دوره ها را جدی نمی گیرند، مگر این که الزامی برای آنان از طرف سازمان وجود داشته باشد و یا شرکت در دوره عاملی برای ارتقای آنان محسوب شود.
در پایان با عنایت به یافته های پژوهش پیشنهاداتی جهت ارتقای کیفیت برنامه های آموزش مدیران ارائه می گردد: - تشویق و الزام متولیان امر آموزش به کسب آگاهی و دانش تخصصی در زمینه روش های نیازسنجی ، توصیه می شود که در این باره برگزاری دوره های آموزشی برای متولیان آموزشی در جهت افزایش توان علمی و آشنایی با روش های جدید مفید است .