چکیده:
هدف تحلیل روابط بین مولفههای یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی با رضایت شغلی کارکنان است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه کردستان به تعداد 198 نفر، که نمونهای به حجم 116 نفر از کارکنان به شیوه نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه (2001)، توانمندسازی روانشناختی وتن و کمرون (1998) و رضایت شغلی مینهسوتا (1967) بود. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مسیر نشان داد که تمام مولفههای یادگیری سازمانی به استثنای توسعه شایستگیهای کارکنان و چشمانداز مشترک و نیز تمام مولفههای توانمندسازی روانشناختی ارتباط معنیداری با رضایت شغلی داشتند. همچنین سه مولفه احساس خودمختاری، احساس تاثیر و احساس اعتماد نقش میانجی را در ارتباط بین سازوکارهای یادگیری سازمانی و رضایت شغلی ایفا میکردند.
خلاصه ماشینی:
نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل مسیر نشان داد که تمام مؤلفه های یادگیری سازمانی به استثنای توسعه شایستگی های کارکنان و چشم انداز مشترک و نیز تمام مؤلفه های توانمندسازی روان شناختی ارتباط معنی داری با رضایت شغلی داشتند.
این ادعا از آن روی مطرح می گردد که از یک سو برخی پژوهش ها بیانگر نقش یادگیری سازمانی در توانمندسازی کارکنان هستند (عباسی مقدم و همکاران ، ١٣٩٢؛ حاتمی و دستار، ١٣٩١؛ سلیمانی و همکاران ، ١٣٩٠؛ باتناگار٢، ٢٠٠٧) و از سوی دیگر مشخص شده است که توانمندسازی روان شناختی ٣کارکنان می تواند موجبات رضایت شغلی آن ها را فراهم آورد (میرکمال و ناستی زا، ١٣٨٩؛ میرکمالی و همکاران ، ١٣٨٨؛ بیتمیس و ارجنلی ٤، ٢٠١١؛ فوک ٥و همکاران ، ٢٠١١؛ چانگ ٦و همکاران ، ٢٠١٠).
بنابراین پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین مؤلفه های یادگیری سازمانی ، توانمندسازی روان شناختی با رضایت شغلی در میان کارکنان دانشگاه کردستان پرداخته است .
همان گونه که در نمودار ٣ مشخص شده است ، چهار مؤلفه ی فرهنگ سازمانی ، تفکر سیستمی ، رهبری مشارکتی و توسعه شایستگی ها نقش معنی داری در پیش بینی احساس خودمختاری به عنوان یکی از ابعاد توانمندسازی روان شناختی داشتند.
اثرات رگرسیونی مستقیم ، غیرمستقیم و کل مؤلفه های پیش بینی کننده رضایت شغلی (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش ، تحلیل روابط بین مؤلفه های یادگیری سازمانی و توانمندسازی روان شناختی با رضایت شغلی کارکنان بود.