چکیده:
با پیشرفت علم و فنآوری، بهویژه افزایش کاربرد فنآوری اطلاعات، ورود فنآوریهای آموزشی به دانشگاهها، برای پیشرفت یادگیری، جنبهای اساسی از آموزش شده است بهطوری که بخشی از فرآیند آموزش امروزه از طریق ابزارهای فنآوری اطلاعات انجام میشود. هدف این پژوهش، شناسایی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاههای سراسری ایران، به نسبت میزان استفاده آنها از ابزارهای فناوری اطلاعات است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ متغیر، کیفی میباشد و جامعه آماری آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای سراسری ایران است که بهطور تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار انجام این پژوهش پرسشنامهای مبتنی بر طیف لیکرت است و شامل دو قسمت میباشد. قسمت اول مربوط به سنجش ابعاد سواد اطلاعاتی و قسمت دوم مربوط به میزان استفاده دانشجویان از ابزارهای فنآوری اطلاعات است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم و تحلیل مسیر و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. جنبه نوآوری پژوهش هم در جامعه آماری و هم در سنجیدن اثر ابزارهای فنآوری اطلاعات بر سواد اطلاعاتی میباشد. مهمترین یافته این پژوهش، کارآمد بودن استفاده از ابزارهای فنآوری اطلاعات در سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، بهطوری که افزایش استفاده از ابزارهای معرفی شده در این پژوهش، باعث افزایش سواد اطلاعاتی دانشجویان میشود.
As science and technology grow, especially in information and communication technology, it has become an inevitable part of education in universities and educational institutes. The goal of this research is to find the relationship between using these information technology tools in the informational literacy of students in Iran’s governmental universities. This research is applied in terms of goals, and it is qualitative regarding variables. The population of this study was chosen using the simple accidental approach. A Likert scale questionnaire was distributed among 384 students in different universities of Iran and the reliability of this questionnaire confirmed by Cronbach’s Alpha. This scale consisted of two parts including assessing the aspects of information literacy and the amount of using information technology tools among university students. The most important result of this research is that using information technology tools has a positive effect on the information literacy of graduate students, so that as a student uses these tools more, his/her information literacy increases.
خلاصه ماشینی:
"فرضیه های پژوهش را میتوان به صورت زیر بیان کرد: فرضیه اصلی پژوهش استفاده از ابزارهای فن آوری اطلاعات تأثیر مثبتی بر روی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارد.
تحلیل مسیر برای تأثیر ابزارهای فن آوری اطلاعات بر روی سواد اطلاعاتی دانشجویان رجوع شود به تصویر صفحه طبق خروجیهای به دست آمده از نرم افزار، فرضیه ها را میتوان به صورت زیر مورد بررسی قرار داد: فرضیه اصلی: با توجه به شاخص معناداری که خارج از بازه (٢+و٢-) است ، فرضیه اصلی مورد تأیید قرار میگیرد.
تأثیرپذیری این استاندارد پیش از این در پژوهشی مورد بررسی قرار نگرفته است اما در پژوهش حاضر، نتایج حاکی از تأثیر مثبت و معنادار استفاده از ابزارهای فن آوری اطلاعات بر روی این استاندارد بودند و لذا فرضیه فرعی شماره ٥ نیز تأیید میگردد.
با توجه به بارهای عاملی به دست آمده از تحلیل عاملی نیز میتوان ابزارهای فن آوری اطلاعات را به ترتیب اهمیت به این شکل نام برد: پیام آنی (چت )، شبکه های اجتماعی، وبلاگ های گروهی، وبلاگ های قابل استفاده برای دانشجویان ، فن آوری موبایل (همراه )، وبلاگ های آکادمیک ، ویکیها، کنفرانس صوتی، بازیهای دیجیتالی، iPad. پیش از این نیز نظری (١٣٨٤)، در پژوهشی هم راستا با پژوهش حاضر، به اثربخشی وبسایت های آموزشی که شامل وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی و هم چنین کلاس های مجازی نیز میشود، اشاره کرده است .
Distance Education Trends: Integrating new technologies to foster student interaction and collaboration."