چکیده:
هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل موثر بر انگیزش انتقال آموزش و اولویتبندی آن با تکنیک سلسله-مراتب گروهی است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان رسمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تعداد 360 نفر میباشند که از میان آنان طبق جدول مورگان 186 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، سه پرسشنامهی مجزا شامل پرسشنامه عوامل موثر بر انتقال آموزش با 45 گویه، انگیزش انتقال آموزش هالتون با 4 گویه و پرسشنامه مقایسهی زوجی با 15 عامل میباشد. نتایج حاصل از اجرای آزمون پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی، کانون کنترل، فرصت کاربرد، حمایت سرپرستان، حمایت همکار، جو انتقال، آمادگی یادگیرندگان، واکنشهای عاطفی، گشودگی تجربه، محتوای مرتبط، توانایی شناختی، ارائه نمونههای کاری، پاسخگویی و تعهد سازمانی با انگیزش انتقال آموزش رابطه معناداری وجود دارد. دادههای حاصل از آزمون رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان ابعاد پانزدهگانه عوامل موثر بر انگیزش انتقال آموزش، متغیرهای حمایت سرپرست ( 213/)0 فرصت کاربرد، واکنشهای عاطفی، ارائه نمونههای کاری، گشودگی تجربه، جو انتقال و پرسشگری 567/0 از انگیزش انتقال آموزش را پیشبینی مینماید. در نهایت، نتایج حاصل از بهکارگیری تکنیک فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی گروهی نشان داد حمایت سرپرست، جو انتقال، ارائه نمونههای کاری، پاسخگویی، پرسشگری، تعهد سازمانی، فرصت کاربرد، آمادگی فرگیران، واکنشهای عاطفی به آموزش، گشودگی تجربه، خودکارآمدی، توانایی شناختی، کانون کنترل، محتوای مرتبط و حمایت همکار به ترتیب اولویت اول تا پانزدهم، بر روی انگیزش انتقال آموزش تاثیر دارد.
Abstract: The purpose of this study is to investigate the effective factors on motivation of training transfer and its prioritization using group AHP. This research has descriptive-surveying methodology. Statistical population of this study includes 360official staff of the National Petrochemical Company. 186 people were selected as samples of the study by random sampling method. Data collecting instruments include 3 discrete questionnaires including effective factors on training transfer with 45 items, Holton motivations of training transfer with 4 items, and paired comparison questionnaire with 15 factors. Obtained results from Pearson test showed that there is significant relationship among self-efficacy, locus of control, opportunity to use, support of peer/supervisor, transfer climate, learners readiness, affective reactions, openness to experience, content relevance, cognitive ability, worked samples, accountability, questioning, organizational commitment, and motivation of training transfer. Obtained data from step by step regression showed that among 15 aspects of effective factors on motivation of training transfer, variables of support of supervisor predicts 0.213, opportunity to use, affective reactions, work samples presentation, openness to experience, transfer climate, and questioning predict 0.567 of motivations to training transfer. Finally, obtained results of using group AHP technique showed that support of supervisor, transfer climate, worked samples, accountability, questioning, organizational commitment, opportunity to use, learners readiness, affective reactions to training, openness to experience, self-efficacy, cognitive ability, locus of control, content relevance , and peer’s support have priorities from the first to the fiftieth on motivation of training transfer, respectively
خلاصه ماشینی:
"ابـزار جمـع آوری اطلاعات در این تحقیق شامل سه پرسشنامه بود؛ پرسشنامه اول به صورت محقـق سـاخته جهـت سنجش عوامل مؤثر بر انگیزش انتقال آموزش براساس پرسشنامه هـای هـالتون ، نوئـه ، بالـدوین و فورد، میچن و فوگارتی ،کارسون و بدیان ، بورک و ساکس ، اسمیت و همکاران ،کلکیوت و همکاران استفاده شد که دارای ٤٥ سؤال شامل مؤلفـه هـای خودکارآمـدی ،کانون کنتـرل ، فرصـت کـاربرد، حمایت سرپرستان ، حمایت همکار، جو انتقال ، آمادگی یادگیرندگان ، واکنش عاطفی بـه آمـوزش ، گشودگی تجربه ، محتوای مرتبط ، توانایی شناختی ، ارائه نمونه های کاری ، پاسخگویی، پرسشـگری و تعهد سازمانی بود.
یافته های پژوهش ١- برای پاسخ به سؤال اول مبنی بر این که ، آیا بین خودکارآمدی،کانون کنترل ، فرصت کاربرد، حمایت سرپرستان ، حمایت همکار، جو انتقال ، آمادگی یادگیرنـدگان ، واکنش هـای عـاطفی، گشودگی تجربه ، محتوای مرتبط ، توانـایی شـناختی، ارائـه نمونـه هـای کـاری ، پاسـخگویی، پرسشگری و تعهد سازمانی با انگیزش انتقال آموزش رابطـه معنـادار وجـود دارد؟ از آزمـون پیرسون به شرح جدول ٢ استفاده شد.
اوزان تخصیص یافته به هر یک از معیارها به تفکیک هر دسته رجوع شود به تصویر صفحه با توجه به نتایج جدول شماره ٤ و وزن های مربوط به عوامل مؤثر بر انگیزش انتقال میتوان گفت ، عامل حمایت سرپرست ، جو انتقال ، ارائه نمونه های کاری، پاسخگویی، پرسشگری، تعهد سازمانی، فرصت کاربرد، آمادگی فرگیران ، واکنش های عاطفی به آموزش ، گشودگی تجربه ، خودکارآمدی، توانایی شناختی، کانون کنترل ، حمایت همکار به ترتیب اولویت اول تا پانزدهم می باشند."