چکیده:
امروزه بیشتر پژوهش های انجام شده در زمینه استراتژی تولیدی بر فرآیندهای توصیفی و مدل های مفهومی تمرکز داشته و توجه اندکی بر ارزیابی کمی استراتژیهای تولید دارند. مقاله حاضر درصدد است تا با استفاده از روش QFD فازی رویکردی مناسب برای ارزیابی و توسعه استراتژیهای تولیدی با تمرکز بر عوامل رقابتی ارائه کند و تحلیلی از شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب شرکت در عوامل رقابتی ارائه دهد. داده های پژوهش از طریق توزیع پرسش نامه میان خبرگان با تجربه حداقل ١٠ سال در زمینه سیاست گذاری و برنامه ریزی تولید در «شرکت مخزن فولاد رافع » با نام تجاری «دابو صنعت » به دست آمده است . یافته های پژوهش حاکی از آن است که نوآوری در محصول و کاهش مصرف انرژی ، مهم ترین و سرعت و اطمینان از تحویل ، کم اهمیت ترین عوامل رقابتی در شرکت موردمطالعه است . توسعه محصول و فرآیند و بهبود سیستم برنامه ریزی تولید به ترتیب مهم ترین و کم اهمیت ترین استراتژی های تولیدی شرکت محسوب میشوند. با توجه به یافته ها، شرکت باید استراتژیای را به کار گیرد که در بهبود وضعیت عوامل رقابتی موثر بوده و امکان نائل شدن به وضعیت مطلوب را برای شرکت فراهم آورد.
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضر درصدد است تا با استفاده از روش QFD فازی رویکردی مناسب برای ارزیابی و توسعه استراتژیهای تولیدی با تمرکز بر عوامل رقابتی ارائه کند و تحلیلی از شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب شرکت در عوامل رقابتی ارائه دهد.
مقاله حاضر با هدف پاسخ به مسئله ذکرشده ، در صدد است تا رویکردی برای توسعه استراتژی تولید بر اساس گسترش عملکرد کیفیت فازی در شرکت «دابو صنعت » ارائه کند، با توجه به هدف ، سؤال های پژوهش را میتوان به شرح زیر فهرست کرد: ١.
در گام ششم ، پس از تعیین میزان همبستگی بین استراتژیهای تولیدی و اولویت های رقابتی تولید ماتریس خانه کیفیت تشکیل میشود، سپس امتیازات با استفاده از رابطه ٥ محاسبه میشود که نتایج در جدول ٧ نشان داده شده است .
در گام هفتم ، درجه اهمیت استراتژیهای تولیدی با استفاده از رابطه های ٦ و ٧ محاسبه و در شکل ١ نشان داده شده است که با توجه به نتایج ، استراتژیهای تولید به ترتیب توسعه محصولات و فرآیند، توانمندسازی نیروی انسانی، ارتقا کیفیت محصول ، افزایش ظرفیت ، ارتقا فناوری فرآیند و بهبود سیستم برنامه ریزی تولید اولویت بندی شده اند.
لافوینگ و همکاران (٢٠١٤)، درصدد بودند چارچوب هایی به منظور تدوین استراتژیهای تولیدی مناسب برای شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) تعیین کنند [١٧]؛ در حالی که پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد QFD فازی به توسعه استراتژی های تولیدی با توجه به عوامل رقابتی و همچنین محاسبه و تحلیل شکاف میان وضعیت موجود و مطلوب در شرکت پرداخته است .