چکیده:
زنجیره تامین ساخت وساز با چالش های بسیاری مواجه است که از مهم ترین آن ها می توان به اتلاف بیش ازحد منابع در سایت پروژه و همچنین میزان بالای انتشار آلاینده ها در این نوع از زنجیره های تامین اشاره کرد؛ از سوی دیگر، اغلب مدیران این نوع از زنجیره ها ملزم به یکپارچه در نظر گرفتن زنجیره تامین از قبیل ویژگی های زمانی و منابع پروژه، تعیین سطح تولید و موجودی و تعیین تعداد و نوع وسایل نقلیه در آن هستند تا هزینه های آن به صورت بهینه تعیین شود؛ به همین منظور، در این مقاله مدلی یکپارچه ارائه شده که هدف نخست بیشینه سازی سود و هدف دوم کمینه سازی میزان انتشار گاز کربن دی اکسید است؛ به طوری که راهکاری نیز برای جلوگیری از اتلاف منابع در سایت پروژه ارائه شده است. با فرض مشخص بودن شبکه پروژه و همچنین مدت زمان و تقاضای روزانه هر یک از فعالیت ها، این مدل، برنامه ریزی زنجیره را در دوره های زمانی مختلف انجام می دهد. با توجه به دوهدفه و غیرخطی بودن این مدل، ابتدا مدل، خطی و سپس با استفاده از روش محدودیت اپسیلون و کدنویسی در نرم افزار GAMS حل شد و درنهایت نتایج آن با استفاده از دو مثال عددی مورد تحلیل قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نکات ذکرشده میتوان مدلی ریاضی را با ویژگیهای زیر برای این مسئله تعریـف کرد: ـ زمان بندی پروژه برای تعیین سطح سفارش پروژه در هر دوره زمانی با توجه به تقاضای روزانـه پروژه ؛ ـ تعیین سطح بهینه موجودی در نزد اعضای زنجیره تأمین با توجـه بـه نیـاز پـروژه در هـر دوره زمانی ؛ ـ تعیین سطح بهینه تولید در نزد اعضای زنجیره تأمین با توجه به نیاز پروژه در هر دوره زمانی ؛ ـ تعیین نوع و تعداد بهینه ی وسایل حمل ونقـل بـین اعضـای زنجیـره تـأمین بـا درنظـرگـرفتن هزینه های زیست محیطی و حمل هر وسیله ؛ ـ کاهش میزان انتشار گاز CO٢ توسط وسایل نقلیه و کارخانه های تولیدکننده منابع ؛ ـ تعیین مقدار بهینه بار حمل شده توسط هر وسیله نقلیه در یک مسیر مشخص ؛ ـ کاهش اتلاف منابع در سایت پروژه ؛ ـ کاهش هزینه های زیست محیطی هر یک از تولیدکنندگان زنجیره تأمین .
با توجه به مرور مقاله های موجـود در این حوزه و مطالعه مدل هایی که در زمینه زنجیره تأمین سبز ساخت وساز ارائه شده است ، ایـن مدل ها بدون درنظرگرفتن اثر واقعی زیست محیطی وسایل نقلیه و همچنین کارخانه های تولیدی، تنها به درنظرگرفتن عوامل ثابتی به عنوان عوامل زیست محیطی بسنده کرده اند؛ همچنین اغلـب مدل های موجود در زنجیره تأمین ساخت از حالت سنتی مـدیریت زنجیـره تـأمین کـه فقـط بـه بهینه کردن سود تک تک اعضا توجه میکند، تبعیت مـیکننـد؛ امـا در ایـن پـژوهش از رویکـرد جدیدتری استفاده شد تا زنجیره تأمین به صورت یکپارچه بررسی شود؛ از طرفی محـدودیت هـای زمانی پروژه نیز در این مدل ها منظور نشده است ."