چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مهم اعتماد، موفقیت نیابتی و هویت در ایجاد و حفظ وفاداری هواداران فوتبال بود. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا به نوعی پیمایشی با رویکرد همبستگی است. به دلیل نامحدود بودن جامعه آماری سقف نمونه آماری 384 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه وو (2012) بود. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان مدیریت تایید و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ (91/0) محاسبه گردید. اطلاعات بوسیله نرم افزار های SPSS و ایموس از طریق آزمونهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به خروجی تحلیل ساختاری مشخص شد که مدل پژوهش از برازش مناسب با توجه به شاخصهای برازش مختلف برخورداراست AGFL=0/892, GFL=0/928 RMSE=0/027 . نتایج نشان داد که شناخت تیم (در سطح هوادارـ تیم) عامل اصلی برای وفاداری هوادار است. با این حال شناخت بازیکن تاثیر غیرمستقیمی دارد. بنابراین به باشگاه های ورزشی توصیه می شود به جای اینکه روی استراتژی های کوتاه مدت مانند جذب بازیکنان ستاره متمرکز شوند، بخش قابل توجهی از منابع خود را در فعالیتهایی که تاثیرات طولانی مدت ایجاد می کند، مانند اعتماد و شناخت تیمی سرمایه گذاری کنند.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا عنوان شده است هويت بازيکن ـ هوادار به صورت مثبت تحت تاثير هويت تيم قرار مي گيرد(١١)، در مورد عوامل درگير در منشأ تداوم و قطع هويت تيمي هوادارن ورزشي اشاره بر اين دارند که ، عواملي مانند موفقيت تيم ، موقعيت جغرافيايي بازيکنان و پيوستگي از جمله عوامل مهم در منشأ تداوم و قطع هويت تيمي بودند(٢٤)، همچنين هويت تيمي يکي از عوامل حضور هواداران در ورزشگاه است (١)، ضمن اينکه هويت تيم بيشتر از هويت بازيکن برروي وفاداري هواداران تاثير دارد.
همچنين بررسي تجربي ارتباط بين اعتماد، موفقيت نيابتي و هويت در زمينه هاي ورزشي و تاثير اين متغيرها بر روي وفاداري هوادار مي باشد و در نهايت بررسي تاثيرات متغييرها در دو سطح هوادار- بازيکن و تيم – هوادار برروي وفاداري هوادار است .
نتايج پژوهش حاضر با يافته هاي وو و همکران (٢٠١٢) که اذعان نمود در واقع در رابطه بين هوادار و طرفدار هر چه بازيکن عملکرد بهتري از خود نشان دهد، طرفدار نسبت به او احساس بهتري داشته و هويت اين بازيکن ارتقا پيدا ميکند(٢٥)، همخواني دارد.
"Brand image and fan loyalty in professional team sport: A refined model and empirical assessment".
Journal of Sport Management and motor behavior.