خلاصه ماشینی:
"مشروط بر اینکه مدیران کارآمد و مؤثر از عهده هماهنگی این مؤلفهها برآیند و این امر نشان از آن دارد که"مدیریت صادرات"و نیز"مدیریت بازاریابی"ساماندهندگان صادرات و عوامل تحصیل منافع و سود بیشتر برای بنگاههای اقتصادی کشور متبوع خویش خواهند بود.
بلکه رویکردی مداوم،آگاهانه،درازمدت و مستمر است و برای نیل به این منظور نیز باید دارای استراتژیهای خاص و سازگار با منافع درازمدت کشور و بنگاههای اقتصادی ذیربط بود.
بدین ترتیب چنانچه بخش تعاون ممالک جهان از طریق برقراری ارتباط با یکدیگر،به مبادله محصولات و خدمات بپردازند،یقینا به توسعه صادرات و ورود به بازارهای جهانی نیز غلبه خواهند کرد.
در این صورت،سهم بخش تعاون در صادرات غیرنفتی و مبادلات بازرگانی جهانی افزایش خواهد یافت و ارمغان اصلی این حرکت اصیل،رشد و توسعه شرکتهای تعاونی تولیدی کشور از طریق تحصیل درآمد و سود خواهد بود."