چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی چگونگی پردازش عددی (شمارش و مقایسهی اعداد با یکدیگر) بر اساس فرضیههای نقص عددی (نقص بازنمایی و دستیابی) و ارتباط آن با پیشرفت ریاضی در دانشآموزان ناتوان ریاضی بود. روش به کار گرفته شده جهت تحلیل دادهها در این پژوهش توصیفی- مقایسهای، آزمون t و تحلیل واریانس یک متغیره بود که با استفاده از تکالیف مقایسهای درهم (عدد و آرایههای نقطهای)، غیرنمادین (آرایههای نقطهای) و سرعت پردازش (تشخیص سریع یک تصویر) بر روی 42 دانشآموزان پسر پایهی پنجم ابتدایی با میانگین سنی 5/10سال، که به صورت تصادفی انتخاب شده و به دو گروه هدف (با ناتوانی ریاضی) و مقایسه (بدون ناتوانی ریاضی) تقسیم شدند، انجام گرفت. یافتهها تفاوت معناداری در خطای هر سه تکالیف مقایسهای بین دو گروه نشان دادند ولی هیچ تفاوت معناداری در زمان واکنش بین آنها دیده نشد. نتیجهگیری: نشان میدهد دانشآموزان ناتوان ریاضی در انجام این تکالیف ضعیفتر عمل میکنند و دچار خطاهای بیشتری میشوند. این یافته نه تنها فرضیههای نقص بازنمایی و نقص دستیابی را حمایت میکند، بلکه با فرضیهی نقص کلی شناختی که بیان میکند کودکان ناتوان ریاضی در کارکردهای شناختی (حافظه کاری، حافظه معنایی و سرعت پردازش) نقص دارند، همسو است.
Objective:The purpose of this study was survey numerical processing in MLD children and its relationship to the achievement of mathematics learning based on deficit numerical hypothesis. Method:In this descriptive-comparative study, the method used to analyze data was t test and unianova on 42 fifth grade elementary boys (10.5 years old) in two groups: target (with MLD) and comparison (without MLD) groups,by camparison tasks. Results:The data reveal significant differences between two groups in three comparison tasks but not in reaction times. Conclusion: This results suggests MLD students do weak and have many mistakes in comparison tasks. This fact supports not only both representation and access deficit hypotheses but also in line with cognitive general hypothesis that suggests MLD children have deficits in cognitive functional: working memory,semantic memory and processing speed .