چکیده:
در پژوهش حاضر عوامل موثر بر انتخاب استراتژیهای قیمتگذاری
( پرمایه و نفوذی) محصولات در شرکتهای بزرگ تولیدکننده مواد غذایی در سطح کشور شناسایی و میزان تاثیر هر یک از این عوامل در انتخاب استراتژیهای قیمتگذاری این شرکتها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شد. داده ها و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از مصاحبه و تکمیل 127 پرسشنامه از میان خبرگان عرصه مواد غذایی کشور جمع آوری شد. اعتبار سازهای و کشف و شناسایی متغیرهای پنهان با بهره گیری از تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت. اولویت بندی عوامل موثر بر انتخاب استراتژی قیمتگذاری براساس دیدگاه پاسخگویان نشان داد که نوع صنعت به لحاظ غذایی و یا غیر غذایی بودن، نوع کالا، درجه رقابت بین بنگاهها و ارزش برند محصول به ترتیب پنج عامل مهم تاثیرگذار در انتخاب استراتژی هستند. به علاوه ، بر اساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی، چهار عامل شناسایی شده مشتری، رقبا، ویژگیهای بازار و سیاستهای دولت بیش از 67 درصد واریانس تجمعی انتخاب استراتژی قیمتگذاری را تبیین میکنند. نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی تایید کننده چارچوب نظری عوامل موثر بر انتخاب استراتژی قیمتگذاری بود. در نهایت، نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد، متغیرهای پنهان مشتری و ویژگیهای بازار به عنوان مهم ترین عوامل موثر در انتخاب نوع استراتژی قیمتگذاری( نفوذی / پرمایه) محصولات تولیدی در صنعت مواد غذایی میباشند.
خلاصه ماشینی:
شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی قیمت گذاری در صنایع غذایی سمانه قلی پور١، ابوالفضل معصومزاده زواره 2 تاریخ دریافت : ١٣٩٤/١٠/٢٩ تاریخ پذیرش: ١٣٩٥/٦/١٥ چکیده در پــژوهش حاضـــر عوامـــل مـــؤثر بـــر انتخــاب اســـتراتژیهـــای قیمـــت گـــذاری ( پرمایه و نفوذی) محصولات در شرکت های بزرگ تولیدکننده مواد غـذایی در سـطح کشـور شناسایی و میزان تأثیر هر یـک از ایـن عوامـل در انتخـاب اسـتراتژیهـای قیمـت گـذاری ایـن شرکت ها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شد.
در نهایت ، نتایج حاصـل از تحلیل مسیر نشان داد، متغیرهای پنهان مشتری و ویژگی های بازار بـه عنـوان مهـم تـرین عوامـل مؤثر در انتخاب نوع استراتژی قیمت گذاری( نفوذی / پرمایه ) محصـولات تولیـدی در صـنعت مواد غذایی می باشند.
در ایـن مطالعـه بـا اسـتفاده از رویکـردی تحلیلی - توصیفی در نهایت به ٦ عامل تعیین کننده استراتژیهـای قیمـت گـذاری محصـولات صنعتی دست یافته که این عوامل عبارت از: ارزش مورد انتظار محصول برای مصـرفکننـده، رقابت ، ملاحظات هزینه ای ، هدف های قیمت گذاری شرکت ، مدیریت عالی شرکت و دولـت .
شاخص های برازش الگوی نهایی تحقیق (رجوع شود به تصویر صفحه) در ادامه به منظور بررسی تأثیر هر یک از متغیرهای مشتری، رقیب ، بازار و سیاست هـای دولت در انتخاب یک نوع اسـتراتژی قیمـت گـذاری، بـرای محصـولات در صـنایع غـذایی ، از تحلیل مسیر استفاده شد که نتایج حاصل در شکل های ١ و ٢ نشان داده شده است .
A comprehensive and consistent methodology for pricing new products based on the idea of the market process (benchmarked from the modified cost model).
New Brand positioning & pricing in oligopolistic market.