چکیده:
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش رهبری تاملی در مدارس بود. مرور پیشینه حاکی از آن است، هرچند یادگیری مبتنی بر تامل دانش جدیدی نیست اما رهبری تاملی رویکردی جدید در مدیریت و رهبری مدارس است و در معدود پژوهش های انجام شده در این زمینه ابزار معتبری برای آشکارسازی این مفهوم در مدارس طراحی نشده است. پس از بررسی ادبیات پژوهش، بر اساس مدل کستلی (2012) از رهبری تاملی ابعاد و گویه ها پرسشنامه رهبری تاملی مدیران مدارس طراحی و داده ها با مشارکت 327 نفر از معلمان دبیرستان دوره اول گردآوری شد. ضمن بررسی روایی صوری و محتوایی گویه ها و عوامل با مشارکت متخصصان مدیریت آموزشی، معلمان و اعمال نظرات آنها، در مطالعه مقدماتی علاوه بر اجرای پرسشنامه نظرات شرکت کنندگان در مورد ابهام سوالات، تکرار و ارتباط آنها با مفاهیم و ابعاد پرسشنامه دریافت و اصلاحات اعمال شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد 29 گویه در 5 عامل: احساس امنیت، گشودگی، هدف، به چالش کشیدن باورها و بازخورد ابزار سنجش رهبری تاملی را تشکیل می دهند. ضریب آلفای کرونباخ برای هر عامل محاسبه شد و ضریب پایایی کل مقیاس برابر با 97/0 محاسبه گردید. این مطالعه پژوهشی پیشگام در اندازه گیری رهبری تاملی مدیران در مدارس است. رهبری تاملی عاملی اساسی در جهت تغییر پارادایم اثبات گرایانه به تفسیری در مدارس ایران است. یافته های پژوهش برای متخصصان تعلیم و تربیت در سنجش و استقرار رهبری تاملی در مدارس مفید خواهد بود.
The purpose of this study was to develop and validate the reflective leadership assessment instruments at schools. Literature review suggests، although reflective learning is not new knowledge، reflective leadership is a novel approach at school management and leadership، and in few studies in this field have not established valid tools for revealing this concept at schools. Extensive research literature review، the dimensions and statements of the principals’ reflective leadership scale were stablished based on Castelli’s (2012) reflective leadership model، and the data was compiled with the participation of 327 secondary teachers. Along with the face and content validity assessment of the itemsand dimensions by educational management practitioners، teachers and applying their views، participants' comments on the ambiguity، repetition، and relationship of the statements with the concepts and dimensions through the implementation of the scale in pilot study were applied. Results of exploratory and confirmatory factor analysis show that 29 items are in five factors: sense of safeness، openness، purpose، challenging beliefs and feedback provide reflective leadership measurement tools. Cronbach’s alpha coefficient was calculated for each factor and the total reliabilityy was estimated 0.97. This study is a pioneer research in measuring principals’ reflective leadership at schools. Reflective leadership is a fundamental factor in the positivist paradigm shift to interpretation at Iranian schools. Research findings for education practitioner will be useful in assessing and deploying reflective leadership at schools.
خلاصه ماشینی:
رویکرد رهبری تأملی با فرایند یادگیری گره خورده است پس میتوان این رویکرد را راهبردی مناسب در جهت اداره سازمان های آموزشی به ویژه مدارس در نظر گرفت .
بسیاری از تعاریف تأمل ، بر روی آموزش متمرکز است و آن را نوعی روش یادگیری از اعمال میدانند و در حوزه مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی و بویژه در مدارس تحت عنوان رهبری تأملی رواج یافته است .
رهبران مدرسه با ایجاد فضای اعتماد برانگیز زمینه را برای به اشتراک گذاری تجارب فراهم میآورند و با گفتگو که به اعتقاد سنگه ١ (١٣٩٥)، عالی ترین و کیفی ترین شکل ارتباط خلاقانه است به جستجو در افکار و عقاید کارکنان میپردازند و یادگیری مستمر از تجارب مشترک را در بین معلمان بر میانگیزانند (کستلی و همکاران ، ٢٠١٤).
Hu & Bentler یافته ها برای کشف مؤلفه های رهبری تأملی ابتدا از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.
Hu & Bentler زمانی که گویه ها حذف می شود، میزان پایایی کل پرسشنامه کاهش می یابد یا تغییر معناداری نشان نمی دهد که این امر مطلوب بودن این گویه ها را برای اندازه گیری سازة رهبری تأملی می - رساند.
کاربرد این سبک رهبری و تناسب آن با سبک یادگیری تجربی و تأملی (حقانی ، جعفری میانایی و احسانی ، ١٣٩٢) و رویکرد نظریه سازندگی به یادگیری (سیف ، ١٣٨٠) ضمن این که با اثربخشی مدارس رابطه مثبت دارد (امام جمعه ، کرامت و ساکی ، ١٣٩٥) میتواند مدرسه را به یک اجتماع یادگیری فعال تبدیل کند.
1. Schwartz & Castelli اگرچه رهبری اثربخش روش های معناداری برای اعتمادسازی بین کارکنان به کار میگیرد ولی یکی از بهترین روش ها گفتگو است .
"Bumpy moments" in teaching: Reflections from practicing teachers.