چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سلامت روان و هوش عاطفی در دانش آموزان شهرستان ساری در سال تحصیلی 97 - 96 می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده که با تکنیک پیمایش و بطور مقطعی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزانی است که در سال تحصیلی ٩٧ - 1396 در مدارس متوسطه ناحیه یک ساری، مشغول به تحصیل می باشد. نمونه آماری در این پژوهش بر اساس از جدول کرجسی و مورگان (1970) 384 نفر برآورد شد که بصورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه های استاندارد هوش هیجانی بار- آن (1980)، و سلامت عمومی (12 - GHQ) بود. برای تجزیه و تحلیل ها از نرم افزار spss و آزمون های اسپیرمن استفاده شد.
نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان داد: بین سلامت روان با هوش عاطفی دانش آموزان رابطه وجود
دارد.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي Journal of Research in Psychology and Education شماره بيست و دوم ، پاييز ١٣٩٦، صص ٥١-٤١ ٥١-٤١ P ,٢٠١٧ ,٢٢ No ,٣ Vol شماره شاپا (٦١١٩-٢٤٧٦) (٦١١٩-٢٤٧٦) ISSN بررسي رابطه سلامت روان و هوش عاطفي دانش آموزان شهرستان ساري در سال تحصيلي ٩٧ – ٩٦ 3 سيدهاتف هاشمي نسب ١.
واژه هايکليدي: سلامت روان ، هوش عاطفي، دانش آموزان ٤٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و دوم ، پاييز ١٣٩٦ * * * * * مقدمه امروزه علم ، به قدرت و نفوذ هيجان هاي ذهني انسان پي برده است و در حال کشف و تبيين جايگاه هيجان ها و احساس ها در فعاليت ها، رفتارها، حرکت ها و شخصيت انساني است .
لذا اين پژوهش با هدف بررسي رابطه سلامت روان و هوش عاطفي در دانش آموزان شهرستان ساري انجام شده است .
بررسي رابطه سلامت روان و هوش عاطفي دانش آموزان شهرستان ساري در سال تحصيلي ٩٧-٩٦ / ٤٧ همچنين ، مخبريان نژاد (١٣٨٦)، اقدام به هنجاريابي پرسشنامه ي هوش هيجاني بار- آن نيز نموده است .
در ادامه با استفاده از آزمون همبستگي اسپيرمن ارتباط بين متغيرهاي تحقيق مورد بررسي قرار ميگيرد: جدول ٤: نتايج ضريب همبستگي اسپيرمن در تحليل فرضيه (به تصویر صفحه رجوع شود) ٥٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و دوم ، پاييز ١٣٩٦ * * * * * با توجه به اينکه در جدول اسپيرمن مقدار Sig (سطح معني داري) در سطح خطاي ٠/٠٥ معنيدار مي باشد (٠/٠٥= α > ٠/٠٠= (sig، بنابراين با ٩٥ درصد اطمينان اين نتيجه حاصل شد که بين دو متغير رابطه وجود دارد و در واقع سلامت روان با هوش عاطفي در بين دانش آموزان رابطه معناداري دارد.