چکیده:
هدف از این تحقیق تعیین رابطه تربیت اخلاقی با استحکام جامعه با تاکید بر نظریات علامه جعفری می باشد که با روش کتابخانه ای و استفاده نرم افزاری و با رویکرد تحلیلی-توصیفی صورت پذیرفته است بدین صورت که با تکیه بر آیات نورانی قرآن کریم و کنکاشی در نظرات علامه جعفری، به تحلیل و بررسی برخی از فضائل اخلاقی پرداخته ایم و به این نتایج دست یافتیم که اگر در میان افراد جامعه نهادینه شوند به جامعه ی اسلامی و نبوی نزدیکتر شده ایم. جامعه ای که روابط اجتماعی افراد آن بر اساس اخلاق مداری و در سایه سار عمل به فرامین اخلاقی سامان یابد، همان جامعه ی مطلوب خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
«خداوند در قرآن براي جامعه نيز، خصائصي از قبيل حيات و ممات ، سعادت و شقاوت ، طاعت و طغيان ، عزت و ذلت و مانند آن برميشمرد، چنان که اين اوصاف را براي فرد؛ مثلا درباره مرگ و اجل انسان ميفرمايد: ولن يؤخر الله نفسا إذا جاء أجلها(منافقون ، آيه ١١) کل نفس ذائقۀ الموت (آل عمران ، آيه ١٨٥) وما جعلنا لبشر من قبلک الخلد أفإن مت فهم الخالدون (انبياء، آيه ٣٤) ما تسبق من أمۀ أجلها وما يستأخرون (حجر، آيه ٥) و درباره جوامع و امت ها نيز فرموده است : ولکل أمۀ أجل فإذا جاء أجلهم لايستأخرون ساعۀ (اعراف ، آيه ٣٤) از اين تعابير دو نکته به دست ميآيد: قرآن ، جامعه را به عنوان يک اصل پذيرفته و آن را شکوفا ساخته و ديگر اينکه در مباحث علمي و معرفتي، جامعه شناسي را ارتقا بخشيده است »(جوادي آملي، جامعه در قرآن ، صفحه ٣٠٦) قرآن کريم در اهميت پرداختن به فضائل اخلاقي، شخصيت پيامبر اسلام (ص ) را نمونه ي کمال فضائل اخلاقي معرفي ميکند و مسلمانان را به پيروي ايشان فرا ميخواند: «لقد کان لکم في رسول الله أسوة حسنۀ»(٢١ احزاب )"مسلما براي شما در زندگي رسول خدا سرمشق نيکويي بود.
«در فرهنگ اسلامي همه انسان ها از جهت اعتقاد و ايمانشان به خدا با هم برادرند و برهمين اساس ، ملاک تنظيم روابط اجتماعي بر مبناي ايمان و تقواي الهي استوار است ، پس تنها مکتب اسلام است که ميتواند روابط جامعه هاي بشري را انسجام بخشد و آن را به رشد و شکوفايي واقعياش برساند و اين اعتراف بسياري از متفکران مسيحي است ، چنان که گستاولوبون ميگويد: اسلام در ميان ملت هايي که به او ايمان آورده اند يک وحدتي ايجاد نمود؛ نظير همان وحدتي که عشق به شهر روم براي روميان ايجاد کرد(تمدن اسلام و عرب ، ص ١٥١)» (جوادي آملي، جامعه در قرآن ، صفحه ٣٦٠) فضائل اخلاقي علاوه بر تأثيري که بر جامعه دارند بر روي همديگر نيز اثرگذارند.