چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل فردی، ارتباطی، اجتماعی و جامعه ای موثر بر بروز خشونت در بین دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر دهدشت در سال ١٣٩٦ است. خشونت ازجمله مسائل اجتماعی حاد به شمار میرود که در تمامی گروه های نژادی، دینی، تحصیلی، اجتماعی و اقتصادی و تمام مناطق جغرافیایی جهان مشاهده میشود. پدیده خشونت و بروز آن، یکی از آسیبها و مسائل جدی و فراگیر جوامع امروزی است. روش این پژوهش، در چهارچوب روش شناسی کمی است و با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفته است. این تحقیق ازنظر زمانی، مقطعی؛ ازنظر دامنه، پهنانگر، ازنظر وسعت، خرد و ازنظر هدف، کاربردی است. در این پژوهش، جمع آوری اطلاعات و داده ها از طریق پیمایشی صورت گرفته که این امر از طریق پرسشنامه میسر شد. یافته های تحقیق نشان میدهد: بر اساس محاسبات مدل معادلات ساختاری، مدل تحلیل مسیر و آزمونهای آماری رگرسیون خطی بین عوامل فردی، ارتباطی، اجتماعی و جامعه ای و بروز خشونت، رابطه معناداری وجود دارد به طوریکه سطح معناداری و ضریب همبستگی بین عوامل فردی، ارتباطی، اجتماعی و جامعه ای موثر بر بروز خشونت به ترتیب نقش عوامل فردی (P0/001 و r=0/34 ) نقش عوامل ارتباطی P0/001 و r=0/53 )، نقس عامل بسترهای اجتماعی P0/001 و r=0/47 )، نقس عوامل جامعه ای P0/001 و r=0/52 ) می باشد. بنابراین با افزایش هر کدام از این متغیرها، بروز خشونت نیز افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده هدف از انجام اين تحقيق بررسي عوامل فردي، ارتباطي، اجتماعي و جامعه اي مؤثر بر بروز خشونت در بين دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر دهدشت در سال ١٣٩٦است .
در اين تحقيق با عنوان درک دانش آموزان از خشونت در مدارس عمومي آمريکا نشان داده شده 15 Everett & Pric 16 Feigelman 17 Herrel & Kohl 18 Bend & Corwyn 19 Howard & et al 20 Lavoid & et al 21 Warner & Fowler 22 Craswell 23 Everett and Pric ٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و سوم ، پاييز ١٣٩٦ * * * * * 1 است که عضويت در گروه ها و باندهاي تبهکار، فقدان نظارت والدين ، فقدان انگيزه براي يادگيري و تحريم شدن توسط ديگران ، تأثيرپذيري از همسالان ، فقر خانوادگي، بازنمايي خشونت در رسانه هاي جمعي از عوامل اصلي تأثيرگذار بر ارتکاب خشونت است .
يافته هاي اين تحقيق ، در مرحله اول ، عامل رسانه ها، و در مرحله دوم ، عدم مشارکت والدين در زندگي و کارهاي دانش آموزان ، گسيختگي نظام خانواده ، بيزاري از مدرسه و خانه ، 25 Baldry 26 Tachel ٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و سوم ، پاييز ١٣٩٦ * * * * * کم حوصلگي و پايين بودن آستانه تحمل و تماشاگر رفتار خشونت آميز را به عنوان عوامل مؤثر در خشونت دانش آموزان دبيرستاني بيان نموده است .